چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه چابکی سازمان با رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمانهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش میباشد. در این پژوهش به بررسی مفاهیم چابکی سازمان و کارکردهای آن، ابعاد چابکی در سازمانهای دولتی و مفاهیم رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری در سازمان پرداخته شد و سپس مدل مفهومی پژوهش ترسیم شد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی میباشد. بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین کارکنان، نمونه آماری انتخاب شد. پرسشنامه در بین نمونه آماری که بالغ بر 212 نفر بودند توزیع شد. در این پژوهش از پرسشنامه چابکی سازمان(شریفی و ژانگ ، 1999)، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا ( MSQ) (ویس دیویس، جورج انگلند و لافکویست ، 1967) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری (والتون ، 1973) استفاده شده است که به ترتیب شامل 19، 16و27 سوال میباشند و برای دستیابی به اعتبار لازم از روایی محتوایی استفاده گردیده است. پایایی به دست آمده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 955/0 میباشد که مورد تایید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج حاکی از آن بود که، رابطه معنادار و مثبتی بین چابکی سازمانی با رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری وجود دارد. از بین مولفههای چابکی، سرعت قویترین رابطه را با رضایت شغلی دارد و شایستگی قویترین رابطه را با کیفیت زندگی کاری دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین با مشاهده سطح معنی داری این آزمون مشخص است که این مقدار، از مقدار 05/0 = α برای هر دو متغیر رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری كوچكتر است بنابراین فرض صفر را در سطح معنادار 05/0 رد میکنیم و فرضیه مورد بررسی (فرض H1) را می پذیریم و به عبارت دیگر نتیجه میگیریم بین چابکی سازمان با رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداری دارد.
همچنین با مشاهده سطح معنی داری این آزمون مشخص است که این مقدار، از مقدار 05/0 = α كوچكتر است بنابراین فرض صفر را در سطح معنادار 05/0 رد میکنیم و فرضیه مورد بررسی (فرض H1) را می پذیریم و به عبارت دیگر نتیجه میگیریم بین انعطافپذیری با رضایت شغلی کارکنان سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداری دارد.
همچنین با مشاهده سطح معنی داری این آزمون مشخص است که این مقدار، از مقدار 05/0 = α كوچكتر است بنابراین فرض صفر را در سطح معنادار 05/0 رد میکنیم و فرضیه مورد بررسی (فرض H1) را می پذیریم و به عبارت دیگر نتیجه میگیریم بین پاسخگویی با رضایت شغلی کارکنان سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداری دارد.
همچنین با مشاهده سطح معنی داری این آزمون مشخص است که این مقدار، از مقدار 05/0 = α كوچكتر است بنابراین فرض صفر را در سطح معنادار 05/0 رد میکنیم و فرضیه مورد بررسی (فرض H1) را میپذیریم و به عبارت دیگر نتیجه میگیریم بین سرعت با رضایت شغلی کارکنان سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداری دارد.
The age of agile manufacturing, supply chain management: An international journal, vol 6, iss: 1, pp 5-11.