چکیده:
برای دستیابی به چگونگی تشکیل حکومت امام زمان(ع)، راهی نداریم جز رجوع به روایات معصومین علیهمالسلام، با مراجعة به این روایات، درمییابیم که برخی، برپایی این حکومت را همراه با خشونت، بیان کرده اند. روش این پژوهش، مطالعة کتابخانهای است و با مراجعة به کتابهای رجالی و بررسی احوالات راویان، اعتبار یا عدم اعتبار اسناد این روایات را مورد بررسی قرار دادهایم. ما از بحث در سند روایات به دنبال اثبات صدور آن روایات از لسان اهلبیت علیهمالسلام هستیم. حصول اطمینان به صدور روایت از معصوم، میتواند از راههای گوناگونی حاصل شود، یک راه «وثوق مخبری» است، یعنی ثقهبودن همة راویان موجود در سند روایت. پس از بررسی به این نتیجه رسیدهایم که اکثر روایات از نظر سند ضعیفاند. یافتة نهایی این است که حضرت برای برپایی حکومت، تا مجبور نشوند و در معرض کشتهشدن قرار نگیرند، از خشونت استفاده نخواهند کرد.
a
خلاصه ماشینی:
محققان ، گاهی در حد یک مقاله یا بخشی از یک کتاب ، به این موضوع پرداخته اند که به برخی از آنان اشاره میشود: 85 کتاب «دلیل روشن »١، مقالۀ«بررسی چند حدیث شبهه ناک دربارٔە عدالت آفتاب عالم تاب »٢ ، مقالۀ«شمیم رحمت »٣، مقالۀ«درنگی بر روایات قتل های آغازین دولت مهدی(عج )» و 4 5 مقالۀ «امام مهدی علیه السلام ، احیاگر شریعت » ولی با توجه به اهمیت این موضوع ، ضرورت داشت که یک پژوهش مستقل انجام شود .
فهرست طوسی، ص ١٢٤-١٢٥؛ رجال ابن داوود، ص ١١٤؛ رجال حلی ، ص ٣٧ 94 1 ٢٤- الحسن بن بشیر: مهمل ٢٥- الحسن بن علی بن ابی حمزه البطائنی: ثقه وی و پدرش در کتب رجالی مورد ذم قرارگرفته و متهم به واقفیبودن هستند.
٤٢-عثمان بن سعید الطَّویل : مهمل (در کتب ثمانیۀ رجال در مدح یا ذم وی مطلبی نیامده است ) ٤٣-علی بن ابی حمزه سالم البطائنی: ثقه در کتاب های رجال در ذم وی و پسرش «حسن » مطالبی نقل شده است مانند این که او یکی از ارکان واقفی است و بر امامت امام کاظم علیه السلام توقف نمود و امامت امامان بعدی را 7 نپذیرفت .
رجال نجاشی،ص ٤٤٢؛ رجال ابن داوود، ص ٣٧٣؛ رجال حلی، ص ١٨٢ 101 ٢- بررسی روایات مورد پژوهش روایت اول : این روایت به دلیل وجود«محمد بن حسان الرازی» که فردی ضعیف است ، از نظر علم رجال ضعیف شمرده شده و بیاعتبار تلقی میشود.