چکیده:
رویکرد کسب و کارهای نوین به سمت پویایی محیط، توسعه شایستگیها و سعی در ایجاد سازمانهای یادگیرنده و دانشآفرین بوده است. در این راستا استفاده از فرآیند کانون های ارزیابی و توسعه عاملی اثرگذار در مسیر توسعه قابلیتها و شایستگیهای کارکنان محسوب میشود. کانون ارزیابی با عمر بیش از 60 سال در جهان و بیش از یک دهه در ایران روشی است ترکیبی از تمرینهای مختلف مبتنی بر شرایط متنوع شغلی که به منظور جمعآوری اطلاعات معتبر و دقیق از نامزدها جهت جذب، انتخاب، ارتقاء و ارزیابی آنها در یک محیط کاری استفاده می شود. کانون ارزیابی با رویکرد توسعه، فرآیندی است که در آن شخص شاغل با توجه به رویکردهای شغلی که در آن فعال است و جهتگیریهای سازمان، در کانون توسعه مورد ارزیابی قرار گرفته و بدینصورت برنامه توسعه فردی متناسب با توانایی، دانش و مهارت در قالب گزارش بازخورد به شرکتکننده ارائه میشود. هدف این پژوهش شناسائی عارضه های کانون های ارزیابی وتوسعه ودسته بندی آنهاوارایه راهکارهای بهبود و در نهایت ارایه چارچوبی از ملزومات وپیش نیازهای اجرای کانون در ایران است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد فعال در حوزه کانون، متشکل از 21 نفر از مجریان، متخصصان و خبرگان کانون بودند که با آنان مصاحبه بعمل آمد. با تحلیل مصاحبهها عارضههای کانون شناسایی و در شش دستهی مفهومی که شامل فرهنگ پذیرش سازمانی، فرآیند آمادهسازی و برنامهریزی جهت برگزاری کانون، فرآیند اجرا، دستاوردها و نتایج و فرآیند ارزیابی کانون می باشد، طبقهبندی شدند.
Abstract: A recent approach to study business organizations is focusing on the dynamics of environments, developing competencies and trying to create knowledge-based and learning organizations. Considering this approach, the creation and enforcement of Assessment Centers is an effective factor for developing capabilities and competencies of employees. Assessment Centers with more than sixty years of practices in the world and about a decade in Iran is a combine way of various exercises that is based on holding different work positions in order to collect accurate and reliable information from candidates of recruitment, selection and promotion processes and evaluate them in a workplace. Assessment Centers with developmental approach, is a process of receiving feedback from the employees who work on a job, followed by individual developmental plans in order to enhance his or her ability, knowledge and skills. The purpose of this study is to identify the challenges faced by the Centers and propose the ways to improve the Centers work processes. We interviewed twenty one business executives, professionals and experts who are involved in carrying out the function of the Centers assessments. Using thematic analysis. we provided a framework that consist the requirements and prerequisites for accomplishing the function of Iranian Assessment Centers. These requirements are grouped into six conceptual categories; the organizational acceptance culture, the process of assessment preparation, the Centers planning processes, the Center implementation processes, The achievements of the ACs and its evaluation processes
خلاصه ماشینی:
کانون ارزيابي با رويکرد توسعه ، فرآيندي است که در آن شخص شاغل با توجه به رويکردهاي شغلي که در آن فعـال است و جهت گيريهاي سازمان ، در کانـون توسعه مورد ارزيابي قـرار گرفته و بدين صورت برنامه توسعه فردي متناسب با توانايي، دانش و مهـارت در قالب گـزارش بازخورد به شرکت کننده ارائـه ميشود.
در ايران نيز سازمان هاي ايراني به دليل رواج اين روش و ايجاد بازار رقابتي و ميل به کسب مزيت هاي رقابتي جديد و همچنين ابلاغيه مصوبه دولت در خصوص لزوم برگزاري فرآيند کانون ارزيابي براي استخدام هاي جديد و توسعه ي شايستگيهاي مديران ، استقبال زيادي از کانون شده است .
کانون ارزيابي به منظور پايش و انتخاب خلبانان (٢٠٠٣ ,Severin &Damitz Manzey, Kleinmann, )، مربيان برنامه هاي آموزشي کارخانه خودروسازي (١٩٩٩ ,Henderson &Franks, Ferguson, Rolls, ) و افسران پليس (١٩٩٥ ,Feild &Coulton ) نيز استفاده ميشود.
کانون ارزيابي با رويکرد توسعه (کانون توسعه اي) کانون ارزيابي با رويکرد توسعه ، فرآيندي است که در آن شخص شاغل با توجه به رويکردهاي شغل فعال در آن و جهت گيريهاي سازمان ، در کانون توسعه مورد ارزيابي قرار گرفته و بدين صورت برنامه توسعه فردي (IDP)١٦ متناسب با توانايي، دانش و مهارت در قالب گزارش بازخورد به شرکت کننده ارائه ميشود که اين گزارش بازخورد شامل دوره و کارگاه آموزشي، دوره هاي بازآموزي، ارتقاء ويژگيهاي رفتاري و بهبود عوامل تأثيرگذار بر عملکرد وي ميباشد.