Skip to main content
فهرست مقالات

علم غربی

نویسنده:

(2 صفحه - از 17 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : مدل، علوم غربیان، ارزیابی، تأثیر، روش، معرفت، تأثیر پذیری علوم، باطن، تأثیر عالم در ارزیابی مدلها، علم حقیقی

خلاصه ماشینی:

"لذاملاحظه می‌شود که ارسطو سقوط اجسام را مثلا بههمان نحو بررسی می‌کند که مسئلۀ وجود را،و طبقاتسماوات را به همان شکل ذهنی که حقیقت نفس ناطقه را!لیکن علمای معاصر غرب در هر علمی که واردمی‌شوند،مسئلۀ روش تحقیق در آن علم برایشان ازمسائل محوری و اصلی است و این خود از یک سو دقتو استحکام علوم را بالا برده و از سوی دیگر روش تبادلآرا و بحث و نقد علمی را کاملا دگرگون نموده است. این دومسئله کاملا به هم بافته‌اند و لذا باید توأما مورد بحثقرار گیرند و در این باره مطالب متعددی وجود دارد: مطلب اول:باید دید عالم پس از انتخاب موضوعحقیقتا چه امکاناتی در مورد روش،در مقابل خود داردتا از میان آنها انتخاب نماید،به عبارت دیگر آیا اصلاانتخابی در این مورد صورت می‌گیرد؟ عالم وقتی پدیده یا پدیده‌هایی را انتخاب کرد کهروی آنها مطالعه نماید،هدف و غایت آمال او اینست کههرچه دقیق‌تر و واضح‌تر علم به آن موضوع پیدا نماید. نکتۀ مهمدر ایسنت که عالم قبل از حصول علم به موضوع چگونهباید از«بهتر»بودن آن آگاه شود؟!عالم قبل از رسیدنبه مقصود چگونه باید دوری و نزدیکی خود را اندازهبگیرد؟آیا قطب‌نما یا فاصله سنجی وجو دارد؟ با توجه به ویژگی علوم غربیان در عصر حاضر درمورد این‌که مدل سازی پایۀ روش علمی است باید گفتکه:دقت و وضوح علم عالم در مدل ارائه شده منعکساست و آن میزان و قسطاس در دوری و نزدیکی بهواقعیت در رکن ارزیابی مدلهاقرار دارد. اما در علوم انسانی،هدف اصلی دست یابی به وجهباطنی پدیده‌ها است و این وجه باطنی برای اندازهگیری در دسترس نیست!روش متداول در ارزیابیمدلها در این‌جا روش«باز سازی» noitcurtsnoceR است باز سازی،پروسۀ عجیبی استکه طی آن عالم می‌تواند باطن افعال انسانها را در ذهنخود دوباره«خلق»نماید و خود را جای فاعل بگذارد،و از روی صورت خارجی افعال،هیئت داخلی آنرابیابد."

صفحه:
از 17 تا 18