چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تدریس خلاق مبتنی بر مؤلفههای معرفتشناختی ژیل دلوز و فیلیکس گاتاری به روش تحلیل مفهومی و نیز استنتاجی و با استفاده از مطالعۀ منابع مرتبط با اندیشههای دلوز و گاتاری انجام شده است. بر مبنای تحلیل مفهومی، مؤلفههای معرفتشناختی دلوز و گاتاری شامل؛ اتصال و ناهمگونی، کثرت، گسست نادلالتگر، نقشهنگاری، فولدینگ و درونبودگی میباشند. بر این اساس الگوی تدریس خلاق با بهرهگیری از معرفتشناختی دلوز و گاتاری در قالب عناصری چون؛ معلم بهعنوان راهنما، تسهیل گر، همکار و عامل تغییر، دانشآموز بهعنوان محقق، کوچگر، خلاق، مشارکتجو، پرسشگر و نقاد، اهداف متأثر از تفکر افقی و واگرا، یادگیری مبتنی بر مدلهای یادگیری فعال، مشارکتی، کارآموزی، خدماترسانی، فعالیتهای یادگیری مبتنی بر تولید اندیشههای خلاق، محتوا مبتنی بر ویژگی کثرتگرایی، بینرشتهای، تداخل و درهمتنیدگی دیسیپلینها و غیره طراحی شده است.
This study was conducted to design creative teaching pattern based on Gilles Deleuze & Felix Guattari’s epistemological components by using conceptual and inference methodologies & studying related documents. Based on conceptual analysis, the epistemological components of Deleuze and Guattari include connection and heterogeneity, plurality, asignfying rupture, folding and immanence. Accordingly, the creative teaching model using Deleuze and Guattari’s epistemology in the form of elements such as;teacher as a guide, facilitator,teammate and change agent, student as a researcher, nomd ,creative, participatory, critique; goals which are affected by horizontal and divergent thinking; learning based on active and participatory models, apprenticeship, service learning; learning activities based on generative and creative thinking; contents based on pluralism features based on interdisciplinary of interference and interconnectedness of disciplines has been designed.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس الگوی تدریس خلاق با بهرهگیری از معرفتشناختی دلوز و گاتاری در قالب عناصری چون؛ معلم بهعنوان راهنما، تسهیل گر، همکار و عامل تغییر، دانشآموز بهعنوان محقق، کوچگر، خلاق، مشارکتجو، پرسشگر و نقاد، اهداف متأثر از تفکر افقی و واگرا، یادگیری مبتنی بر مدلهای یادگیری فعال، مشارکتی، کارآموزی، خدماترسانی، فعالیتهای یادگیری مبتنی بر تولید اندیشههای خلاق، محتوا مبتنی بر ویژگی کثرتگرایی، بینرشتهای، تداخل و درهمتنیدگی دیسیپلینها و غیره طراحی شده است.
واژههای کلیدی: تدریس خلاق، الگوی یاددهی- یادگیری، معرفتشناسی، الگوی دلوز و گاتاری Designing creative teaching pattern based on Gilles Deleuze & Felix Guattari’s epistemological components Ali Abdolahyar, Mehdi Sobhaninejad, seyed Mahdi Sajadi, Mohsen Farmahini Farahani 1 PhD in Philosophy of Education, Shahed University, Tehran, Iran.
حوزۀ پژوهشی شامل همۀ منابع دیجیتالی و چاپی همراستا با دیدگاههای دلوز و گاتاری در فلسفۀ تعلیم و تربیت و برنامه درسی بود که با توسل به روش نمونهگیری هدفمند از میان آنان مکتوباتی که قابلیت دسترسی و دریافت داشتند از قبیل کتابهای مشترک دلوز و گاتاری همانند، هزاران فلات (1987 و 2002) و فلسفه چیست؟ (1991)، تفاوت و تکرار (1994) و مقالاتی که در باب تعلیم و تربیت آنها وجود داشت شامل بازنگری انتقادی مسائل دانش جویان بینالمللی بر اساس نظرات دلوز (Vasilopoulos, 2016)، تعامل ریزومی و آموزشوپرورش برای توسعۀ پایدار (Tillmanns, 2014)، محقق ریزوماتیک (Clarke & Parsons,2013)، دلوز و آموزشوپرورش (Semetsky & Masny, 2013)، آموزشوپرورش و خط پرواز (Avalos & Winslade,2010)، رویکرد دلوزی در برنامه درسی (Wallin,2010) معلم در فضای کوچگرایانه (Roy,2003) بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ که از روش داوری تخصصی (Professional Judgment) برای ارزیابی و تعیین اعتبار (Validity) یافتههای پژوهش بهرهگیری شد.