چکیده:
روش شناسی: این تحقیق بر مبنای استراتژی، توصیفی؛ برمبنای هدف، کاربردی و در قلمرو مطالعات سازمانی به شمار می رود. بدین منظور شواری راهبری پژوهشگاه علوم ورزشی تشکیل و استراتژی های پژوهشگاه علوم ورزشی در مناظر چهار گانه کارت امتیازی متوازن چیدمان گردید. سنجه های مرتبط با استراتژی ها پس از بررسی اسناد و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان های بالا دستی و سازمانهای مشابه انتخاب و پس از نظرسنجی از ذی نفعان پژوهشگاه نهایی و درنهایت اهداف کمی، اقدامات و ابتکارات تدوین و در شورای راهبری تصویب گردید. از جمله اهم سنجه ها از منظر مالی، می توان به نسبت درامد پژوهشی پژوهشگاه به کل درآمد پژوهشگاه، درآمد حاصل از تجاری سازی و یا فروش دستاوردهای پژوهش و فناوری به ازاء هر پژوهشگر(میلیون ریال)؛ از منظر مشتری، تعداد مقالات چاپ شده مشترک در مجلات معتبر علمی – پژوهشی (ISC-ISI و ...) خارجی به ازاء هر پژوهشگرو تعداد اختراعات مشترک ثبت شده در مراجع علمی معتبر خارجی به ازاء هر پژوهشگر؛از منظر فرایندهای داخلی، سرانه ثبت اختراع ملی و سرانه ثبت اختراع بین المللی؛و از منظر رشد و یادگیری، به تعداد دوره های آموزشی جهت مهارت افزایی کارشناسان و تعداد دوره های آموزشی توانمند سازی اعضای هیئت علمی اشاره کرد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد آنچه در نتیجه احصاء سنجه ها بدست می آید وجود متری برای اندازه گیری عمکلرد پژوهشگاه علوم ورزشی است که از ان طریق بتوان به اهداف استراتژیک سازمان نایل آمد.
Purpose: The purpose of this research work was to design a strategy map for the Sport Sciences
Research Institute in Iran using the Balanced Scorecard (BSC) technique.
Metodology: This research work is based on a descriptive strategy, and it is applied in terms of purpose
and falls within the scope of the organizational studies. The Steering Board of the Sport Sciences
Research Institute (SSRI) convened and laid out the strategies of the institute based on the four
perspectives of the balanced scorecard model (financial, customer, learning and growth, and internal
process). Measures related to the strategies were selected after reviewing the documents and
performance appraisal criteria of upstream and similar organizations. Then following a survey of the
SSRI stakeholders, these measures were confirmed. Eventually, the quantitative targets, measures, and
initiatives were defined, which were then approved by the Steering Board.
Result: The results obtained showed that two strategies were based on the financial perspective, five
strategies were based on the customer perspective, four strategies were based on the internal process
perspective, and one strategy was based on the growth and learning perspective. In addition, there were
15 measures and 19 initiatives in the financial perspective; 55 measures and 54 initiatives and
innovations in the customer perspective; 66 measures and 52 initiatives and innovations in the internal
process perspective; and five measures and eight initiatives and innovations were in the growth and
learning perspective.
Conclusion: The results obtained show that what is gained by maintaining the measures is a tool for
assessing the performance of SSRI, which could be used to achieve the organization's strategic goals.
خلاصه ماشینی:
استراتژي هاي پژوهشگاه علوم ورزشي درمناظر چهارگانه کارت امتيازي متوازن استراتژي منظر مالي ١ برنامه ريزي به منظور خودکفايي مالي ٢ جهت دادن چرخه پژوهش ، فناوري و نوآوري در حيطه علوم ورزشي به ايفاي نقشي مؤثرتر در اقتصاد استراتژيهاي منظر مشتري ١ تعامــل فعال و اثرگــذار در حوزه پژوهش و فناوري با کشورهاي ديگر در حيطه علوم ورزشي و علوم بين رشته اي ٢ توجــه بــه پژوهش و فناوري در حيطه علوم ورزشي و تبديــل آن به يکي از گفتمان هاي اصلــي جامعه ورزشي ٣ تقويت و توسعه پژوهش هاي تقاضامحور ٤ توســعه ، تعميق و تقويــت پژوهش در حيطه علوم بين رشته اي ٥ جهت دهي پژوهــش ، فناوري و نوآوري به ســمت حل مشــکلات و رفــع نيازهاي واقعي و اقتضائات کشــور با منظور تحقق مرجعيت پژوهشي در حيطه علوم ورزشي استراتژيهاي منظر فرايند داخلي ١ تدوين نظام جامع فناوري هاي ورزشي ٢ تدوين نظام تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي و نوآوري پژوهشگاه ٣ تقويت برنامه محوري در کليه امور پژوهشي پژوهشگاه ٤ اصلاح و بهينه سازي نظام هاي انگيزشي نيروي انساني استراتژيهاي منظر يادگيري و رشد ١ تربيت و توانمندســازي سرمايه انساني با تأکيد بر پرورش انسان هاي متقــي و کارآفرين و خودباور و خلاق ، نوآور و توانا در حوزه پژوهش و فناوري و نوآوري، متناسب با ارزش هاي اسلامي و نيازهاي جامعه در حيطه علوم ورزشي نتايج تحقيق نشان داد براي اجراي استراتژي هاي پژوهشگاه علوم ورزشي با رويکرد کارت امتيازي متوازن لازم است که استراتژي هاي پژوهشگاه در منظرهاي مختلف به اهداف استراتژيک ، سنجه ها، اهداف کمي و اقدامات و ابتکارات تبديل شود.
1805 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Designing Strategy Map of Sport Sciences Research Institute using Balanced Scorecard Technique 3 Nazanin Rasekh1, Mohammad Javadipour2, and Ziba Ostovan 1.
Received: 9 September 2019 Accepted: 28 December 2019 Abstract Purpose: The purpose of this research work was to design a strategy map for the Sport Sciences Research Institute in Iran using the Balanced Scorecard (BSC) technique.
The Steering Board of the Sport Sciences Research Institute (SSRI) convened and laid out the strategies of the institute based on the four perspectives of the balanced scorecard model (financial, customer, learning and growth, and internal process).
Designing Strategy Map of Sport Sciences Research Institute using Balanced Scorecard Technique.