چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیت پذیری و تعهد زناشویی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران انجام شد.
مواد و روشها: روش تحقیق شبه تجربی از نوع (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین شهر تهران در سال 1398بود که با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش، 32 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16) نفر و کنترل (16) نفر جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش تئوری انتخاب دریافت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مسئولیت پذیری (CPI-R) و پرسشنامه تعهد زناشویی آدامز و جونز (DCI) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیت پذیری و تعهد زناشویی زوجین موثر بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش می توان نتیجه گرفت که از آموزش تئوری انتخاب میتوان به عنوان یکی از روشهای آموزشی جهت بهبود مسئولیت پذیری و تعهد زناشویی زوجین استفاده کرد.
Introduction: The aim of this study was to the effectiveness of choice theory training on responsibility and marital commitments of couples referred to the City’s counseling centers in Tehran.
Materials and Methods: The research method was quasi-experimental (pre-test and post-test design with control group). The statistical population of the study included all couples in Tehran in 1398. that is available by sampling method and according to the inclusion criteria, 32 people were selected as the research sample and were randomly replaced in two experimental groups (16) and control (16). The experimental group received 8 90-minute sessions of selection theory training. To collect data from The Responsibility Questionnaire (CPI-R) and the Adams & Jones Marital Commitment Questionnaire (DCI) were used. To analyze data from Covariance analysis was used.
Results: Findings showed that teaching the theory of choice has been effective on marital responsibility and commitment of couples.
Conclusion: According to the findings of this study, it can be concluded that selection theory training can be used as one of the training methods to improve marital responsibility and commitment of couples.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد آموزش تئوري انتخاب بر مسئوليت پذيري و تعهد زناشويي زوجين موثر بوده است .
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي اين پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که از آموزش تئوري انتخاب ميتوان به عنوان يکـي از روش - هاي آموزشي جهت بهبود مسئوليت پذيري و تعهد زناشويي زوجين استفاده کرد.
Results: Findings showed that teaching the theory of choice has been effective on marital responsibility and commitment of couples.
Keywords: Choice Theory Training, Responsibility, Marital Commitments Counseling Centers.
مسئله اصلي پژوهش حاضر اين است که آيا آموزش تئوري انتخاب بر روي مسئوليت پذيري و تعهد زناشويي در زوجين تاثيرگذار است ؟ مواد و روش ها روش تحقيق شبه تجربي از نوع (طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل ) است .
بحث هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش تئوري انتخاب بر مسئوليت پذيري و تعهد زناشـويي زوجـين مراجعـه کننـده بـه مراکـز مشاوره شهر تهران بود.
تعيين اثربخشي آموزش به شيوه نظريه انتخاب گلاسر بر مسئوليت پذيري اجتماعي دانشجويان دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيدبهشتي مشهد، همايش ملي پژوهش هاي علوم مديريت ، تهران ، گروه پژوهشي بوعلي .