Skip to main content
فهرست مقالات

ریشه یابی استعمار فرهنگی غرب در سینمای ایران

نویسنده:

(5 صفحه - از 26 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : سینما، فیلم، غربی، ایران، زن، غرب در سینمای ایران، دختر، فرهنگی، ریشه‌یابی استعمار فرهنگی غرب، داستان

خلاصه ماشینی: "مرادی کارگردان فیلم«بوالهوس» که خطر سینمای ناطق را حس کرده بود برای فیلمش‌ آهنگ‌ ساخت و حتی خودش قطعهء تکنوازی اجرا کرد و آواز هم خواند شد تا فیلم را بعنوان یک اثر ناطق عرضه‌ کند ولی این فیلم که رنگ اروپایی داشت و یک ملود رام‌ سبک و تخدیر کننده بود-و این یکی از اولین آثار استعمار فرهنگی توده‌گیر آن زمان محسوب می‌شود- حضور هوس‌آلود زن،میخوارگی،عیاشی و اعتیاد و بعد فنا شدن و نتیجه و عاقبت کار را دیدن،پایه و اساس‌ بسیاری از فیلمهای بعدی گردید. سینما گران و نویسندگان برای درک‌ واقعیتهای جامعه از طریق یک واسطه عمل می‌کردند و تا سالها بعد هر فیلم عربی،ترکی و یا هندی که خود شاید کیپه‌ای از آثار مبتذل آمریکایی و اروپائی بود را، به فیلم ایرانی تبدیل می‌کردند و استعمار فرهنگی را بدین گونه گسترش می‌دادند بین سالهای 1316 تا 1327(1948-1937)در سینمای جهان بویژه‌ هالیوود،در کنار تولید آثار تجاری و مبتذل،فیلمسازان‌ و هنرمندان متعهد واقعگرایی به وجود آمدند که آثار آنها هم از نظر تاریخ سینما و هم از جهت روشنگری‌ مردم نسبت به واقعیتهای زندگیشان اهمیت‌ فوق‌العاده‌ای دارد که ذیلا به برخی از این رویدادها اشاره می‌شود: 1937-فیلم«توهم بزرگ»اثر معروف ژان رنوار سینماگر فرانسوی 1938-فیلم«الکساندر نوسکی»اثر معروف گئی‌ آیزنشتاین."

صفحه:
از 26 تا 30