Skip to main content
فهرست مقالات

ریشه یابی استعمار فرهنگی غرب در سینمای ایران

نویسنده:

(5 صفحه - از 26 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : سینما ،فیلم ،غربی ،ایران ،زن ،غرب در سینمای ایران ،دختر ،فرهنگی ،ریشه‌یابی استعمار فرهنگی غرب ،داستان ،هالیوود ،اروپایی ،جوان ،زندگی ،اجتماعی ،ازدواج ،شخصیت ،ماجرای ،مردم ،تاریخ سینما ،فیلمهای فارسی ،شهر ،فیلمهای اولیهء تاریخ سینمای جهان ،تاریخ ،جامعه ،سینمای هالیوود ،فرمول ،معروف ،احساساتی ،فیلمهای آمریکایی

خلاصه ماشینی:

"مرادی کارگردان فیلم«بوالهوس» که خطر سینمای ناطق را حس کرده بود برای فیلمش‌ آهنگ‌ ساخت و حتی خودش قطعهء تکنوازی اجرا کرد و آواز هم خواند شد تا فیلم را بعنوان یک اثر ناطق عرضه‌ کند ولی این فیلم که رنگ اروپایی داشت و یک ملود رام‌ سبک و تخدیر کننده بود-و این یکی از اولین آثار استعمار فرهنگی توده‌گیر آن زمان محسوب می‌شود- حضور هوس‌آلود زن،میخوارگی،عیاشی و اعتیاد و بعد فنا شدن و نتیجه و عاقبت کار را دیدن،پایه و اساس‌ بسیاری از فیلمهای بعدی گردید. سینما گران و نویسندگان برای درک‌ واقعیتهای جامعه از طریق یک واسطه عمل می‌کردند و تا سالها بعد هر فیلم عربی،ترکی و یا هندی که خود شاید کیپه‌ای از آثار مبتذل آمریکایی و اروپائی بود را، به فیلم ایرانی تبدیل می‌کردند و استعمار فرهنگی را بدین گونه گسترش می‌دادند بین سالهای 1316 تا 1327(1948-1937)در سینمای جهان بویژه‌ هالیوود،در کنار تولید آثار تجاری و مبتذل،فیلمسازان‌ و هنرمندان متعهد واقعگرایی به وجود آمدند که آثار آنها هم از نظر تاریخ سینما و هم از جهت روشنگری‌ مردم نسبت به واقعیتهای زندگیشان اهمیت‌ فوق‌العاده‌ای دارد که ذیلا به برخی از این رویدادها اشاره می‌شود: 1937-فیلم«توهم بزرگ»اثر معروف ژان رنوار سینماگر فرانسوی 1938-فیلم«الکساندر نوسکی»اثر معروف گئی‌ آیزنشتاین."

صفحه:
از 26 تا 30