چکیده:
چکیده رکن اساسی فعالیتهای اقتصادی، انسان اقتصادی می باشد، لذا هر نظام اقتصادی بسته به نوع تعریفی که از این موضوع دارد اقتصاد جامعه خود را پوشش می دهد. در این زمینه اندیشمندان مسلمان نیز به نوبه خود با توجه به دین اسلام تعاریف مختلفی نسبت به مفهوم انسان اقتصادی داده و آن را متفاوت از غرب تعریف می کنند. در این تحقیق سعی شده است که نظرات مختلف اندیشمندان مسلمان نسبت به انسان اقتصادی جمع آوری شود سپس نقاط مشترک و اختلافها مشخص گردد.
Abstract The main basic of economic activities, is economic man. Thus, every economic system according to type of its definition to this subject will cover its economic society. In this base, Muslim scientists have shown different definitions to concept of economic man. And also have presented it differently. In this research attempted that collect different suggests of Muslim scientists about economic man and finally, determining of joint & variation points.
خلاصه ماشینی:
مثلا حداکثر سازي منـافع دنيـا و آخرت عنوان منتخبي مي باشد که از اصول مورد قبول دکتر هادوي نيا(١) استنتاج مـي شـود، همچنين ديدگاه چندگانگي انسان اقتصادي نيز عنوان منتخب براي موضوع انسـان اقتصـادي از کتاب مباني اقتصاد اسلامي مي باشد.
٣. فريتزمک لاپ در اين باره چنين نتيجه گيري مي کند: «فروض اساسي (خواه به صورت قضاياي شرطي ، جعل سودمند و يا تجربه شناخته شده) درباره رفتار حداکثر سازي (که به معناي عکس العمل حداکثر سازي مطلوبيت در اينجا منظور از انسان اقتصادي «يک مدل فرضي و ايده آلي است که ذهن انسان بـراي تصوير صحنه هاي فرضي رفتار اقتصادي انسان، آن را درنظر مي گيرد» و همانگونه که ذکر رفـت يک مدل ايده آل نيز صرفا مجموعه اي از ساخته هاي ذهني اسـت کـه در ارتبـاط و ترکيـب بـا يکديگر شکل مي گيرند.
«انسان اقتصادي حداکثر کننده بهره منديهاي مادي، معنوي، و آخرتي در گسـتره توليـد و (1) توزيع و مصرف با بهترين ترکيب مي باشد» از نظر ايشان تفاوت اساسي اين الگو با الگوي انسـان اقتصـادي غـرب اينسـت کـه آنهـا در جهانبيني خود تمام رفتارهاي انسان را به طبيعت يا غريزه که جنبه گرايش مادي در آن لحـاظ شده بر مي گرداند به همين دليل يک جانبه گري را در الگوي خود لحاظ کرده اسـت در حـالي که در جهانبيني برخاسته از قرآن رفتارهاي انسان از آفرينش خاص وي يعني فطرت کـه امـري دو سويه است ناشي مي شود.
همانطور که طبق جدول مشخص است اين انديشمندان مسـلمان حـداقل بـه دو بعـد مـادي و معنوي انسان اشاره کرده و طبق جهانبيني اسلام، رفتار انسان اقتصادي متاثر از ايـن دو بعـد را بيان مي کنند که داراي تفاوتهايي با هم نوع خود در غرب مي باشد.