چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تحول ناشی از رویکرد تدریس مشارکتی از نوع تکنیک جیک ساو بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان در دروس زبان انگلیسی و عربی صورت پذیرفت. مطالعه به روش شبهتجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، تعداد120 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسی ارزیابی مهارتهای اجتماعی کودکان ماتسون و همکاران (1983) بود.
روش: بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشها و تکنیکهای آمار توصیفی و استنباطی مختلف ازجمله روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادههای حاصل در قالب آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که کاربرد تدریس مشارکتی از نوع تکنیک جیک ساو بر رشد مهارتهای اجتماعی و خردهمقیاسهای آن در دانشآموزان مورد مطالعه مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون، تفاوت معنادار یافت شد (p=0. 001). همچنین بین گروهها در تمام خردهمقیاسهای مهارتهای اجتماعی تفاوت معنی دار یافت شد (p<0/05). براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر آموزش براساس تکنیک جیکساو بر افزایش میزان رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان موثر بوده است؛ لذا این پژوهش استفاده از آموزش، براساس تکنیک جیکساو را بهمنظور افزایش میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پیشنهاد میکند.
Purpose: The present study was conducted according to the analysis of the Changes resulting from Jigsaw Cooperative Learning Method on development of social skills of students in English and Arabic courses. The study was experimental. The population consisted of all the male students in the third grade of secondary school in Sarpole zahab city in academic year of 2017.(120 students) were selected by multi stage random sampling. Matson evaluation of social skills with youngsters (Matson, et al, 1983) was used to measure social skills.
Method: Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations and covariance analyses.
Findings The analysis of the data in the form of covariance analysis test showed that using Jigsaw Cooperative Learning Method on promotion social skills of students and sub scales on the studied students. The findings of the research showed that there was a significant difference between control group and experiment group in the after the test (p=0/001).There were also significant differences between groups based on the social skills (p<0/05). According to the findings of this research it can be conducted that presenting of that intervention of education based on the Jigsaw Cooperative Learning Method for increasing the level of social skills of students; so this research suggests the use of education based on the Jigsaw Cooperative Learning Method to increase the level of social skills in the students.
خلاصه ماشینی:
تحول ناشي از رويکرد تدريس مشارکتي از نوع Changes resulting from Jigsaw تکنيک جيک ساو بر رشد مهارت هاي اجتماعي Cooperative Learning Method on development of social skills of students in دانش آموزان در دروس زبان انگليسي و عربي English and Arabic courses.
Teacher in Educational department چکيده Abstract هدف : مطالعه حاضر با هدف ارزيابي تحول ناشي از رويکرد تدريس Purpose: The present study was conductedمشارکتي از نوع تکنيک جيک ساو بر رشد مهارت هاي اجتمـاعي according to the analysis of the Changes resultingfrom Jigsaw Cooperative Learning Method on دانش آموزان در دروس زبان انگليسـي و عربـي صـورت پـذيرفت .
براساس يافته هاي اين پژوهش ميتوان نتيجه گرفت on the Jigsaw Cooperative Learning Method forincreasing the level of social skills of students; so ارائه مداخله مبتني بر آموزش براساس تکنيک جيکسـاو بـر افـزايش this research suggests the use of education basedميزان رشد مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان مـؤثر بـوده اسـت ؛ لـذا on the Jigsaw Cooperative Learning Method toاين پژوهش استفاده از آموزش ، براساس تکن ک جيکساو را ه نظ ور .
در نتيجه گفته ميشود که به کارگيري رويکرد تدريس جيک ساو در رشد مهارت هاي مربوط به رفتارهاي مناسب اجتماعي دانش آموزان گروه آزمايش مؤثر است .
در بررسي فرضيه اول پژوهش " به کارگيري رويکرد تدريس جيک ساو در رشد مهارت هاي مربوط به رفتارهاي مناسب اجتماعي دانش آموزان مؤثر است .
در بررسي فرضيه دوم پژوهش " به کارگيري رويکرد تدريس جيک ساو در رشد مهارت هاي مربوط به دوري از رفتارهاي غير اجتماعي دانش آموزان مؤثر است .