چکیده:
این مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که آیا دین اسلام که مبتنی بر «کلام» و «کلمه» شکل گرفته است، میتواند با رسانهای همچون تلویزیون که ماهیتی تصویری دارد، نسبتی برقرار سازد. برای پاسخ به این پرسش ابتدا به لحاظ نظری بخشهای مختلف دین و نسبت آن با تصویر تبیین شده است. در این بخش مشخص شد که «اخلاقیات» از جمله «ادراکات اعتباری» در فلسفه اسلامی به حساب میآیند و لذا «تصویر تلویزیونی» میباید برای نیل به نتیجه، صورت احساسی مثبت از یک «عمل اخلاقی» ایجاد نماید. چنانچه «اعتقادات» محور برنامه دینی باشد، زمانی موفق میگردد که بتواند تصاویری مختلف از افکار را در برابر بینندگان قرار دهد تا مخاطب بتواند از میان این تصویرها، تصویر درست را انتخاب نماید. برای ارزیابی این چارچوب نظری، برنامه گفتگومحور تلویزیونی «سمت خدا» مدنظر قرار گرفت. در این تحقیق با روش کیفی و با استفاده از نشانهشناسی مشخص شد که این برنامه به لحاظ رنگ و نور، دکور و جلوههای بصری زیبا، تلاش نموده که فضای احساسی مثبتی را برای گفتگوی دینی پیرامون اخلاق فراهم آورد. اما به لحاظ حرکت تصویری، تغییر زوایای دوربین و ترکیبهای تصویری نتوانسته برنامهای متناسب با ماهیت حرکتی تصویر تلویزیونی تولید نماید و در حد «گفتار» باقی مانده است. علاوه بر این به دلیل اینکه گفتگو به صورت یکطرفه و تنها از سوی یک دیدگاه، «تصویری از اعتقادات دینی» را مطرح مینماید، نمیتواند برای حوزه اعتقادات به اندازه کافی مفید باشد و تنها بخش «پاسخ به سؤالات» تا حدی جبران این نقیصه را مینماید.
This paper is trying to answer the question of whether Islam, which is formed based on "word" and "speech" can establish connection with a medium like television which is of visual/pictorial nature. To answer this question, different parts of religion and their relationship with vision was theoretically explained. Here, it was determined that "morals" such as "perceptions" are accounted for in Islamic philosophy. Therefore, to achieve results, "TV picture" must create positive emotional figure out of a "moral act". However in case "beliefs" is the main axis of a religious program, then the program is successful if it can provide viewers with different thoughts and visions so they can pick the right vision from among those provided. To evaluate this theoretical framework through the criticism of the existing experiences, "Samte Khoda" which is a famous talk show was considered. Conducted using typology method, this qualitative research specifies that "Samte Khoda", in terms of color and light ،decoration and eyeful visual effects attempts to create a positive emotional atmosphere for a religious dialogue about morals, although it is unsuccessful in terms of the motion picture, changing camera angles, and picture combinations and hence, creating a program fitted with TV's nature of motion picture and remains only a dialogue based talk show. Besides, since it provides religious beliefs unilaterally and only from one point of view, it cannot be useful enough in the realm of faith and beliefs, and only the "question and answer" part of the show can partially compensate for this short coming.