Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق و سیاست اندیشه های حقوقی در اسلام

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 79 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : فقه ،اسلامی ،حقوق ،سنت ،مذهب ،اهل سنت ،شریعت ،سنت‌های فقهی مذاهب اهل سنت ،فقه اهل سنت ،احادیث ،قانون ،قضایی ،شیعه ،وحی ،احکام ،مذهب اهل سنت ،مذاهب اربعه‌ی فقه اهل سنت ،اصطلاح ،ساختارهای ،تفسیر ،قرآن ،دولت ،قاضی ،مذهب شیعه ،اصل ،فقه شیعه و اهل سنت ،حقوق اسلامی ،مذاهب اهل سنت توان ،نظام فقه اهل سنت ،مذاهب فقه

خلاصه ماشینی:

"مذاهب اربعه‌ی فقه اهل سنت،هر یک سه‌ مذهب دیگر را قابل قبول شناسایی کردند و بیش و کم به طور مقید تعدادی دیگر از مذاهب کوتاه آهنگ فقهی را که در درون ساختار اعتقادی اهل سنت و جماعت ظهور کرده بود،نیز به رسمیت‌ شناختند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها مذهب ظاهری بود که پشتیبان‌ بزرگ آن ابن حزم(وفات 1064 م)به شمار می‌آید. اصل دوم که از اهمیتی مساوی برخوردار بود،اگرچه اغلب طرف‌ بی‌توجهی بعضی از ناظران قرار می‌گرفت و احیانا به وسیله‌ی بعضی‌ از دست‌اندرکاران فقه به اهمیت آن عنایت کافی مبذول نمی‌شد، لازم می‌دانست که مشارکت کنندگان در هر مذهب فقهی اعم از سنی یا شیعی نسبت به سابقه‌ی موجود در آن مذهب وفادار باشند و دست‌یافته‌های تفسیری پیشوایان گذشته‌ی آن مذهب را در استنباطهای خود مدنظر بگیرند و به هر جهت فقه آن مذهب‌ بایستی براساس ارجاع به هویت ثابت و مستمر آن مذهب قابل‌ توجیه باشد. ولی یک تفاوت‌ اصولی و روش شناختی بین فقه شیعه و اهل سنت وجود دارد که‌ توضیح آن لازم به نظر می‌رسد و آن این است که هر وقت برابر قواعد شرعی وجود حاکمی به عنوان نماینده‌ی اجرایی ضرورت پیدا کند،در فقه اهل سنت همان حاکمی که عملا قدرت اجرایی را در اختیار دارد،حائز صلاحیت،حداقل صلاحیت بالقوه،برای اعمال‌ حاکمیت شناخه می‌شود؛برعکس در مذهب شیعه در آغاز چنین‌ اعمالی که مرتبط با حق حکومت بود،در غیبت امام غایب منتفی‌ تلقی می‌شد. آری مفتی ممکن بود به‌ تقاضای افراد،قضات و نمایندگان حکومت صادر شود و روی هم‌ رفته تأثیر آن‌ها در جهت توجیه مشروعیت اعمال مورد نظر(برای‌ مثال نسبت به خط مشی دولت)بود و یا این‌که اگر این آراء افتائی‌ در فرمان‌های حکومتی منعکس می‌شد،قابلیت اجرایی می‌یافت‌ (مثل فتواهای که مربوط به عرف قضایی باشد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.