چکیده:
در این مطالعه اثر بازار داخلی در صنایع رقابتی و صنایع انحصار چند جانبه بر اساس طبقهبندی بینالمللی استاندارد صنایع ISIC دو رقمی منتشر شده توسط مرکز آمار به صورت استانی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور از دادههای تابلویی پویا به روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) در دوره زمانی 1380 – 1394 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ضریب تقاضا در صنایع بازار انحصار چندجانبه از ضریب تقاضای صنایع بازار رقابت کامل بیشتر است. اثر بازار داخلی فقط در صنعت «تولید رادیو و تلویزیون و دستگاهها و وسایل ارتباطی» در صنایع بازار انحصار چندجانبه وجود دارد؛ بنابراین، سرمایهگذاری در این صنعت میتواند منجر به صادرات گردد. در سایر صنایع اثر بازار داخلی وجود نداشته، یعنی به طور نسبی تقاضای بالا برای محصولات این صنایع منجر به واردات خالص این کالاها می گردد؛ به عبارت دیگر اثر واردات بر صادرات غلبه کرده و موجب واردات خواهد شد.
In this study, the home market effect on competitive and multilateral monopoly industries was studied concerning double-digit ISIC classification published by Statistical Center of Iran. For this purpose, dynamic panel data were implemented using Generalized Method of Moments (GMM) regarding the period 2001–2015. The results indicate that the demand coefficient in multilateral monopoly market industries is higher than in competitive market industries. The home market effect only exists in “the production of radio and television, and communication devices and machines” industries in multilateral monopoly market industries; thus, investing in this industry can lead to exports. In other industries, there have not been the home market effect, which means relatively higher demand for their products will generally lead to the net imports of the products.That is, the imports’ effect will dominate exports and will lead to imports.
خلاصه ماشینی:
ir تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٦/١١ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٩/٠٤ چکيده : در اين مطالعه اثر بازار داخلي در صنايع رقابتي و صنايع انحصار چند جانبه بر اساس طبقه بندي بين المللي استاندارد صنايع ISIC دو رقمي منتشر شده توسط مرکز آمار به صورت استاني مورد بررسي قرار گرفته است .
شرايط تقاضا و فرصت هاي توليد باعث مي شود که آن کشور به تقاضاي داخلي براي آن کالا پاسخ دهد و در نتيجه به يک صادر کننده کالا تبديل مي شود که اين موضوع تحت عنوان اثر بازار داخلي مطرح مي گردد (ديويس و ونشتاين ،١١ ٢٠٠٣).
از بين آن ها هشت صنعت که با توجه به مطالعه ابونوري و غلامي (١٣٨٧) جزء صنايع انحصار چندجانبه و صنايع رقابت کامل هستند براي بررسي وجود اثر بازار داخلي انتخاب شده است .
وجود بازده نسبت به مقياس افزايشي براي يک صنعت منجر مي شود تا آن صنعت به دليل حداقل کردن هزينه حمل ونقل ، در بازارهاي داخلي محصور بماند و محصولات اين صنعت در بازار داخلي مورد استفاده قرار گيرد؛ بنابراين اثر بازار داخلي ارتباط بين اندازه بازار و صادرات را نشان مي دهد که در مدل هاي سنتي تجارت براي مزيت نسبي مد نظر قرار نمي گرفت .
چرا اثر بازار داخلي اتفاق مي افتد؟ با وجود هزينه هاي تجارت ، توليدکنندگان مشتاق اند نزديک منابع بزرگ تقاضا قرار بگيرند که بيانگر اين واقعيت است که بيشتر توليدکنندگان بازارهاي کوچکتر را ترک مي کنند (ديويس و ونشتاين ، ٢٠٠٣)؛ زيرا يک افزايش x درصد در تقاضا براي يک کالا، منجر به افزايش بيشتر از x درصد در توليد مي شود.