Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به معاد جسمانی در حکمت متعالیه

نویسنده:

(5 صفحه - از 47 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : معاد، معاد جسمانی، عقل، ملا صدرا، تنبیه، استاد، معارف، صدر المتألهین درباره‌ی معاد جسمانی، قرآن، انسان، اسلام، صدر المتألهین، فلسفه، نفس، بدن، کتاب، حکیمی، معاد جسمانی در حکمت، کتاب معاد جسمانی تألیف استاد، کتاب معاد جسمانی استاد، سخن، یقین، حرکت، روح، حقایق، ابن‌سینا، انسان هادی، فلسفه‌ی اسلامی و معاد جسمانی، معاد جسمانی از دیدگاه فلاسفه، نقل

خلاصه ماشینی: "کتاب یک مقدمه دارد با عنوان«سخنی‌ در آغاز»که در واقع براعت استهالی به شمار می‌آید برای همه‌ی‌ مطالب آن و با مطالعه‌ی آن یک آگاهی کلی از مباحث تحقیق به ذهن‌ خواننده منتقل می‌شود و خواننده به زودی درمی‌یابد که این کتاب در دفاع از صدر الدین شیرازی(ملا صدرا)نوشته شده است که عده‌یی او را معتقد به معاد روحانی/مثالی(وجود لذت و رنج برای روح بعد از مرگ)دانسته و تکفیر کرده‌اند و استاد حکیمی بر مبنای مکتب‌ تفکیک(جداسازی یافته‌های بشری از حقایق وحیانی)می‌خواهد «مقام این فیلسوف اسلامی درهم نشکند»و سرانجام به این نتیجه‌ می‌رسد که»صدر المتالهین نیز در معارف الهی و مسائل اعتقادی‌ حوزه‌ی قرآن کریم را از حوزه‌ی فلسفی بنیاد اشراقی و روانی نهاد و عرفان استناد جدا می‌کرده است و قرآن کریم و تعالیم پیامبر اکرم(ص)و اوصیاء(ع)را تا سطح عرفان و فلسفه تنزل نمی‌داده است». برای این‌که ذهن خواننده در جریان سخن استاد قرار گیرد می‌افزاییم که عده‌یی از فلاسفه-و شاید همه‌ی آنان-نتوانسته‌اند معضل معاد را با دیدگاه خود حل کنند و بپذیرند که نمونه‌ی آنان‌ فارابی،ابن سینا و ملا صدرا است و حال تحقیق و پژوهش‌های آن‌ها در این موضوع به«معاد»به شکلی که قرآن کریم و اخبار می‌گوید با فلسفه و عقل بشری قابل اثبات و درک نیست و معاد فلاسفه معاد روحانی‌ست و این مسئله باعث شده است شریعت‌گرایان به این‌ اندیشمندان بدبین شوند و احیانا آنان را تکفیر کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.