Skip to main content
فهرست مقالات

کاغذ سازی در تمدن اسلامی

نویسنده:

(6 صفحه - از 30 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : کاغذ، رنگ، پوست، آب، آهار، ایران، کتاب، هنر، مصر، قطع

خلاصه ماشینی:

"کتابخانه‌های بزرگ قدیمی به منظور استنساخ از کاغذهای گوناگونی استفاده می‌کردند که بعضی از انواع آن بسیار نفیس بود مثلا یاقوت حموی در شرح‌ حال خوشنویس معروف ابن البواب که به سال 314 وفات کرده در ذکر کتابخانهء بهاء الدولهء دیلمی چنین‌ می‌گوید:مؤلف کتاب المفاوضة گوید که ابوالحسن‌ علی بن هلال معروف به ابن البواب به من گفت که من در شیراز عهده‌دار ادارهء کتابخانهء بهاء الدوله پسر عضد الدوله بودم،روزی در میان کتب پراکنده نسخه‌ای‌ دیدم در جلدی سیاه،چون آنرا گشودم دیدم یکی از سی جزء قرآن است به خط ابو علی بن مقله،از دیدن آن‌ در عجب آمدم و آنرا به کناری گذاشتم و پس از تفحص‌ در میان سایر کتابها 92 جزء آن را به دست آوردم ولی‌ هر چه در کتابخانه گشتم به یافتن جزء سی‌ام آن توفیق‌ نیافتم و یقینم شد که کتاب ناقص است. 6-رنگ سرخ:مقداری آب جوشیده با درخت بقم‌ را با آب گل تاج خروس یا گل یوسف یا گل بستان‌افروز و یا آب جوشیدهء شاه‌توت مخلوط نموده و پس‌ از جوشاندن و صاف شدن مورد استفاده قرار می‌دهند ناگفته نماند که این رنگها را دوامی نیست و زود متغیر می‌شوند و کاغذ را درشت و شکننده می‌کنند اما اگر از رنگ لاک-لاک نام رنگی است مشهور که‌ در هندوستان به دست می‌آید و عبارتست از شبنمی که‌ بر شاخه‌های درخت کنار و درختهای دیگر می‌نشیند و منجمد می‌گردد آنگاه آنرا کوبیده و می‌پزند و از آن‌ رنگی سرخ حاصل می‌شود که مصوران و نقاشان هم‌ از آن استفاده می‌کنند-بهره بگیرند رنگ مزبور بی‌نهایت خوب و بی‌عیب خواهد بود."

صفحه:
از 30 تا 35