چکیده:
زمینه: تحقیقات نشان میدهد افراد دارای ضایعه نخاعی با تغییرات و چالشهای زیادی در همۀ جنبههای زندگی رو به رو میشوند. مساله پژوهش این است که آیا از طریق مداخلات آموزشی میتوان بر پریشانی روان شناختی و استرس این افراد اثرگذاشت؟ هدف: هدف از این پژوهش اجرای برنامه آموزشی هفت جلسه آی مقابله کارآمد (cet) بود. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون روی افراد مبتلا به ضایعه نخاعی انجام شد. 32 نفر به طور تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. آموزش مقابله کارآمد طی 7 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای بررسی نتایج از پرسشنامۀ ترجیح اعمال مقابلهای (,COPE1989) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی,WHOQOL-BREF) 1996) استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از نرم افزار 21spss- و آزمون تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد در پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در راهبرد کنارآمدن مسئله مدار و هیجان مدار و کیفیت زندگی تفاوت معنی داری را وجود نداشت ولی در راهبرد کنارآمدن اجتنابی کاهش معنی داری دیده شد. نتیجهگیری: بدین معنا که افرادی که در برنامه آموزشی (cet) شرکت کردند در راهبردهای کنارآمدن وضعیت بهتری پیدا کردند.
Background: Anyone suffering from spinal cord injury will face significant changes in almost all aspects of life. Challenges can be very difficult for people with limited personal and environmental resources. Aims: The aims of this study was to apply seven sessions of training with the coping strategies and quality of life. Method: This semi-experimental study was performed with pretest-posttest design on people with spinal cord injury. 32 subjects were randomly divided into two experimental and control groups of 16 participant. Coping Effectively training was taught to the experimental group during 7 sessions. To examine the results, the Coping Preference Questionnaire (COPE) and the World Health Organization Quality of Life Questionnaire (WHOQOL-BREF) was used. Data were analyzed using 21-spss software and mixed ANOVA. Results: The findings showed that there was no significant difference in the post test of the experimental group compared to the control group in the problem- oriented and emotional- oriented coping strategies and quality of life, but there was a significant reduction in the avoidance coping strategy. Conclusions: To improve the quality of life, there should be long-term interventions designed specifically for these individuals that address more aspects of the lives of people with SCI.