چکیده:
کارکرد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بازارها منجر به شکلگیری پیوندهای عمیق در بین مردم و بازاریان و مشارکت گسترده آنها به منظور تداوم چرخه حیات بازار شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و پیمایشی و نیز از نوع تحقیقات همبستگی و علی است. جامعه آماری این بازاریان فعال تشکیل داده که در مجموع 5500 نفر هستند. با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده 359 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. پایایی پرسشنامه 869/0 به دست آمد. نتایج مدل تحلیل عاملی منجر به کاهش 25 متغیر به 10 متغیر در قالب 4 عامل اصلی یعنی آگاهی، رضایتمندی ، اعتماد و حس تعلق (هویت مکانی) شد که در مجموع 73/88 درصد از تغییرات واریانس مربوط به مشارکت بازاریان را تبیین نمودند. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد متغیر آگاهی با مقدار 598/0، رضایت مندی با 470/0، اعتماد با 456/0 و در نهایت حس تعلق مکانی با 389/0 توانایی تبیین 5/63 درصد از تغییرات کل واریانس مربوط به مشارکت بازاریان را دارند. در نهایت نتایج نشان داد که میزان مشارکت به ترتیب در راستهها، مساجد و کاروانسراها بیش از سایر فضاهای بازار است بنابراین در راستای ادامه تداوم حیات بازار تاریخی تبریز پیشنهادهای در زمینه تقویت آگاهی و شناخت و تقویت احساسات تعلق مکانی ارائه شده است.
The social, economic and cultural functioning of markets has led to the formation of deep links between people and marketers and their broad participation in order to continue the market life cycle. Due to the importance and necessity of studying the areas of attracting market participants, the present study was conducted with the main purpose of investigating the factors affecting market participation in the survival of the historical market of Tabriz. This research is applied in terms of purpose and in terms of research method is descriptive-analytical and survey type as well as correlational and causal research. The statistical population of these active marketers is a total of 5500 people. Using Cochran's formula and simple random method, 359 people were selected as the sample size. The reliability of the questionnaire was 0.869.The results of factor analysis model led to a reduction of 25 variables to 10 variables in the form of 4 main factors, namely awareness, satisfaction, trust and sense of belonging (spatial identity), which explained a total of 88.73% of variance changes related to market participation. .Also, the results of regression test showed that the variables of knowledge with the value of 0.598, satisfaction with 0.470, trust with 0.456 and finally the sense of spatial belonging with 0.389 were able to explain 63.5% of the total variance changes related to market participation. Finally, the results showed that the rate of participation in rows, mosques and inns is higher than other market spaces, respectively, so in order to continue the life of the historic market of Tabriz, suggestions have been made to strengthen awareness and recognize and strengthen the feelings of belonging. For example, by introducing the cultural values of this building and also the role and function of this complex in the development of the city of Tabriz, the ground for wide participation of citizens and especially bazaars in its management can be provided. The capacity of line spaces can also be used to guide the participation of other sectors.