خلاصه ماشینی:
"با نگاهی به آثار و نوشتهها و گفتههای ابوریحان چنین دریافت میگردد که اگرچه به غلط اصل کلمهی صوفی را یونانی دانسته(در کتاب تحقیق ماللهند،چاپ حیدرآباد،ص 24 و 25)،اما با تصوف اسلامی و افکار و معتقدات صوفیان به خوبی آشنا بوده است.
Ritter خاورشناس مشهور آلمانی میگوید: «ابوریحان عقاید و افکاری دارد که با اندیشهها و معتقدات صوفیه شباهت بسیار دارد و میافزاید که در ترجمهی این کتاب مصطلاحات صوفیهی مسلمان را برای بیان مفاهیم تصوف هندی به کار گرفته و همین امر خطاهایی چند را در ترجنه سبب شد است.
وی در این کتاب بارها عقاید صوفیهی مسلمانان را با معتقدات هندوان مقایسه میکند و در مقدمه مینویسد:«با سخن آنان سخن دیگران را نمیآورم،مگر آنکه از صوفیه و یا یکی از فرقههای مسیحی باشد،چه اینان همه در امر حلول و اتحاد به یکدیگر نزدیکاند»."