چکیده:
اهل بیت پیامبر (علیهم السلام ) بویژه حسنین (امام حسن و امام حسین علیهما السلام) در بین اهل تسنن از جایگاه ویژه ای برخوردارند.منشاءآن روایات نقل شده ا ز پیامبر اکرم (ص) در فضائل و مناقب ایشان و تصریح و امر قرآن به مودت و پیروی از اهل بیت پیامبر (ص) می باشد.یکی از اهل بیت پیامبر (ص) که روایات زیادی از احادیث نبوی را به خود اختصاص داده ،امام حسین (ع می باشد. بازخوانی و گرد آوری این احادیث در یک نوشتار می تواند طالبان حقیقت را در شناخت جایگاه امام حسین (ع) در منابع و کتب حدیثی اهل تسنن یاری نماید و حقایق را آشکار نماید. نوشتار پیش رو با روش توصیفی و شیوه کتابخانه ای برای رسیدن به این هدف سامان یافت که حاصل آن چنین شد: در روایات نبوی نقل شده در منابع حدیثی اهل تسنن ،امام حسین (ع) ریحانهی رسول (ص) ،سرور جوانان اهل بهشت ، محبوب خدا و پیامبر او ، از نخستین وارد شوندگان به بهشت ، هدایت گر و هدایت کننده و مهدی موعود از نسل او معرفی شده است.
The Ahl al-Bayt of the Prophet Muhammad have a special status in the Sunni collections of Prophetic hadiths. Of them, the two Infallible Imams al-Hasan and al-Husayn have received a very high number of hadiths in regard to their merits. Of them two, Imam al-Husayn has particularly been praised. A re-reading of such hadiths brighten the perspective one may obtain out of such literature. As such, he has received many honorific designations and titles. He has been depicted as one of the first dignitaries who shall enter the Divine Paradise and that Imam al-Mahdi is of his progeny.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش نشان داده شد که روایات نبوی نقل شده در منابع حدیثی اهل سنت، امام حسین( ریحانه رسول(، سرور جوانان اهل بهشت، محبوب خدا و پیامبر او، از نخستین وارد شوندگان به بهشت، هدایتگر و هدایتکننده است و مهدی موعود( از نسل او معرفی شدهاست.
com) کارشناس ارشد علوم حدیث گرایش کلام وعقاید دانشگاه قرآن و حدیث مقدمه امام حسین( به عنوان سبط اصغر نبی اکرم( و با توجه به مجموعه روایاتی که در باب فضائل و مظلومیت وی در منابع اهل سنت و شیعه امامیه آمده از جایگاه ویژهای نزد مسلمانان برخوردار است.
روایات بسیاری از زبان رسول خدا( در باب فضیلت و منزلت امام حسین( در منابع اهل سنت وارد شده که حاکی از جایگاه اهل بیت( در نزد صحابه پیامبر(، تابعین و سلف میباشد.
امام حسین(، سرور جوانان اهل بهشت مورخان و محدثان متعددی از قبیل احمد بن حنبل در مسند، ابن ماجه در سنن، حاکم در مستدرک در احادیثی از پیامبر اکرم(، این مضمون را با بیانهای متفاوتی نقل کردهاند، از آن جمله روایت ابی سعید خدری است: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الزُّبَیْرِیُّ، حَدَّثَنَا یَزِیدُ بْنُ مَرْدَانُبَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِی نُعْمٍ، عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ:" الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ" (ابن حنبل، 1416: 17/ ۳۱).
ابن ماجه در صحیح خود در روایتی از ابن عمر به نقل از پیامبر اکرم( علاوه بر معرفی حسنین( به عنوان جوانان اهل بهشت، پدر بزرگوارشان، یعنی حضرت علی( را نیز برتر از آنان معرفی میکند: قال: «قال رسول اللّه: الحسنُ والحُسینُ سیِّدَا شبابِ أهلِ الجنَّةِ وأبوهما خیرٌ منهما» (ابن ماجه، 1418: باب ١١/ ح ١١٨).