چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی مدل خط مشیگذاری توسعه صادرات غیرنفتی در مناطق آزاد و ریلگذاری به سوی تحقق اهداف صادراتی با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و انتخابی انجام شده است. دادههای تحقیق که از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری شده است، دارای 402 کد اولیه، 63 مقوله فرعی و 18 مقوله اصلی میباشد. بر اساس نتایج نهائی، عوامل علّی (عوامل بازدارنده تولید، موانع خط مشیگذاری، موانع اجرائی قوانین و خط مشیها و موانع صادرات در سطح بنگاه) بر توسعه صادرات غیرنفتی در مناطق آزاد تأثیرگذارند. همچنین عوامل زمینهای (بسترها و الزامات مناطق آزاد، ساختار اقتصادی، ساختارفرهنگی و توانمندیها و مزیتهای مناطق آزاد) و عوامل مداخلهگر (عوامل فشار و ذینفع و فساد و منفعتطلبی) بر عوامل راهبردی اثر میگذارند و در نهایت، عوامل راهبردی (بهبود فرآیند تصمیمگیری، بهبود ساختار شورایعالی، پیروی از الگوهای ملی توسعه صادرات، سیاستهای رونق تولید، سیاستهای توسعه صادرات، بهبود عوامل بازاریابی و ارتقاء بهرهوری مدیریت) باعث تبدیل مناطق آزاد به سکوی صادرات و موتور توسعه کشور و همچنین تحقق اهداف مناطق آزاد خواهند شد.
Since the Free Zones of Iran have distanced themselves from their goals and become an import platform, this study was conducted with the aim of designing a policy-making model for the development of non-oil exports in the Free Zones and laying the railways towards the realization of export goals. This research is practical from the point of view of purpose, but in terms of method, it is considered as exploratory research. and has been done with a qualitative approach based on Grounded Theory and in three stages of open, axial, and selective coding and has 402 primary codes, 63 subcategories And 18 main categories. Based on the final results, Causal Factors (factors that inhibit production, barriers to policy-making, barriers to the implementation of laws and policies and export barriers at the enterprise level) affect the development of non-oil exports in Free Zones, as well as Underlying Factors (contexts and requirement of Free Zones, economic structure, cultural structure and capabilities and advantages of Free zones) and Intervening Factors (pressure and interest factors, corruption and profit-seeking) affect strategic factors, and finally, Strategic Factors (improving the decision-making process, improving the structure of the Supreme Council of Free zones , following National patterns of Export development, production prosperity policies, Export development policies, improving marketing factors and Improving management productivity) will turn Free Zones into the country's export platform and development engine, as well as achieve the goals of Free Zones.
خلاصه ماشینی:
طراحي مدل خط مشي گذاري توسعه صادرات غير نفتي در مناطق آزاد ايران 1 يعقوب پناهي فر دانشجوي دکتري خط مشيگذاري پرديس البرز دانشگاه تهران محمد خوش چهره استاديار اقتصاد دانشگاه تهران محمدرضا حميدي زاده استاد مديريت دانشگاه شهيد بهشتي عباس منوريان استاد مديريت دانشگاه تهران (تاريخ دريافت : ٩٩/٩/٢٧ - تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٢/١٢) چکيده اين پژوهش با هدف طراحي مدل خط مشيگذاري توسعه صادرات غيرنفتي در مناطق آزاد و ريل گذاري به سوي تحقق اهداف صادراتي با رويکرد کيفي مبتني بر نظريه داده بنياد و طي سه مرحله کدگذاري باز، محوري، و انتخابي انجام شده است .
لذا از آنجا که شناسايي و اولويت بندي مهم ترين عوامل مؤثر بر صادرات غير نفتي همواره يکياز موضوعات اساسي در عرصه سياست هاي کلان کشور بوده است ، بديهي است که بررسي اين موضوع در مناطق آزاد از اهميت دوچندان برخوردار خواهد بود و پژوهش حاضر نيز با هدف طراحي مدل خط مشيگذاري توسعه صادرات غير نفتي در مناطق آزاد تلاشي براي پوشش نياز موجود در اين راستا ميباشد.
, (2004), Barriers tointernationalization: a study entrepreneurial newventures in New Zealand, Journal of International Entrepreneurship, Vol 2.
,(2006), A classification of export marketingproblems of small and medium sized manufacturing firmsin developing countries, International Journal of Emerging Markets, Vol. 1, No. 3, pp.