چکیده:
زمینه: بر اساس مدل بانکداری جامع، بانکها مشتریان خود را بر اساس معیارهایی طبقه بندی کرده و خدمات خود را متناسب با مشتریان ارائه مینمایند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی خط مشیهای بانکداری جامع با رویکرد اخلاقی-اسلامی در بانک رفاه شکل گرفت.
روش: پژوهش حاضر با رویکردی آمیخته اجرا شد. در فاز کیفی جامعه آماری شامل اساتید و اعضای هیئت علمی حوزه بانکداری بودند که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در این زمینه، سابقه همکاری با بانک رفاه را داشتند. از میان جامعه خبرگان 8 نفر به شیوه هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود و دادهها با تکنیک دلفی تحلیل شدند. در فاز کمی پژوهش جامعه آماری مدیران ارشد و میانی بانک رفاه، در سازمان مرکزی واقع در شهر تهران بودند که از کل آنها (125 نفر) به شکل تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته بخش کیفی بود و در نهایت داده با روش تحلیل عاملی و نرم افزار لیزررل تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس یافتههای بخش کیفی 40 شاخص به عنوان پیش نیازهای الگوی خطمشیهای بانکداری جامع با رویکرد اخلاقی اسلامی شناسایی شد و در تحلیل عاملی تنها 17 عامل از موارد ذکر شده مورد تایید قرارگرفتند و در نهایت مدلپژوهش ترسیم شد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از استخراج مدل بانکداری جامع اخلاقی-اسلامی در بانک رفاه است. بر اساس نتایج پژوهش، خط مشی گذاران در هنگام تدوین این خط مشیها، تمام اصول اخلاقی اسلامی را در ساختار و فعالیتهای خود رعایت کنند تا عدالت اجتماعی و اقتصادی برقرار شود، درآمد بصورت عادلانه توزیع شوند و با ایجاد تعادل در موازنه پرداختها و تسهیل مبادلا ت ارزش به حفظ ارزش پول کمک کنند.
Background: According to comprehensive banking model, banks classify their customers according to criteria and provide their services according to customers. Therefore, the present study was formed with the aim of developing a model of comprehensive banking policies with an ethical-Islamic approach in the Refah Bank.
Method: The present study was conducted with a mixed approach. In the qualitative phase, the statistical population included professors and faculty members in the field of banking who, in addition to having a university education in this field, had a history of cooperation with the Refah Bank. From the community of experts, 8 people were purposefully selected as a sample. The research tool was a questionnaire and the data were analyzed by Delphi technique. In a small phase of the research, the statistical population of the senior and middle managers of the Refah Bank were in the central organization located in Tehran, from which a total of (125 people) were selected as a sample. The instrument of the researcher was a qualitative questionnaire and finally the data were analyzed by factor analysis and LISREL software.
Results: Based on the findings of the qualitative section, 40 indicators were identified as prerequisites for the comprehensive banking policy model with an ethical-Islamic approach. In factor analysis, only 17 of the mentioned factors were approved and finally the research model.
Conclusion: The results of the study indicate the extraction of a comprehensive ethical-Islamic banking model in the Refah Bank. According to the results of the research, when formulating these policies, policy makers should observe all ethical-Islamic principles in their structure and activities in order to establish social and economic justice, distribute income and wealth fairly, and Balance payments and facilitate value exchanges to help maintain the value of money.