چکیده:
شخصیتهای دینی و تاریخساز به سبب جذابیت و تاثیرگذاری بر مخاطب، سوژههای مناسبی برای ساخت فیلم و ایجاد پیوند میان تاریخ و رسانه هستند. انتقال دادههای تاریخی از طریق سینما و تلویزیون به عنوان پرمخاطبترین رسانه، ضرورت تعامل میان اصحاب رسانه با متخصصان و صاحب نظران تاریخ برای انتقال صحیح اطلاعات به بیننده را ایجاب میکند. این مهم در ارتباط با ساخت فیلم در مورد زندگانی پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت به سبب وجود اسرائیلیات در سیرهنگاری اولیه دوچندان میشود. فیلم محمد رسول الله(ص) به کارگردانی مجید مجیدی این بخش از زندگانی پیامبر(ص) را به تصویر کشانده است. با توجه به اهمیت و تاثیر این فیلم بر بخش وسیعی از جامعه که میتواند در ذهنیت سازی مردم نسبت به پیامبر(ص) موثر واقع شود، مقاله پیش رو میزان بازتاب اسرائیلیات در آن را بررسی میکند. به این منظور، با رویکردی تطبیقی ابتدا اسرائیلیات موجود در منابع تاریخیِ مورد استفادة فیلم را شناسنایی و سپس چگونگی بازتاب آنها در فیلم را مورد تعمق قرار داده است. یافتة پژوهش نشان میدهد سازندگان فیلم محمد رسول الله(ص) در اخذ دادههای تاریخی متکی به روایتهای ابن اسحاق بوده و با کم توجهی به نقدهای جدی صورت گرفته در مورد صحت این دادهها، اسرائیلیات موجود در آنها را در بخش قابل توجهی از فیلم بازتاب و آن را از واقعیت تاریخی به ابعاد ماورایی و غیر قابل دسترس سوق دادهاند. این امر سبب شده چهره واقعی پیامبر(ص) در این دوره از زندگی در لفافه اسرائیلیات و ابعاد ماورایی قرار گیرد و از چشم بیننده پنهان بماند.
Religious and historical figures are good subjects for making films and for making connections between history and the media because of their appeal and influence on the audience. The transfer of historical data through cinema and television as the most high-profile media, necessitates the interaction between media partners and professionals and historians in order to properly convey information to the viewer. This is doubly important in connection with the making of the film about the life of the Holy Prophet (PBUH) before the resurrection due to the existence of Israelis in early biography. The film Mohammad Rasoolullah (PBUH) directed by Majid Majidi depicts this part of the life of the Prophet (PBUH). Given the importance and impact of this film on a large section of society that can be effective in building people's mentality towards the Prophet (PBUH), the following article seeks to examine the extent of Israel's reflection in it. To this end, a comparative approach first identifies the Israelis in the historical sources used in the film and then reflects on how they are reflected in the film. The findings show that the creators of the film Muhammad Rasoolullah (PBUH) relied on Ibn Ishaq's narrations to obtain historical data, and with little attention to the serious criticisms made about the accuracy of these data, the existing Israelis They are reflected in a significant part of the film, moving from historical reality to transcendental and inaccessible dimensions.
خلاصه ماشینی:
مسلمانان در مورد زندگانی پیامبر(ص ) قبل از بعثت ، مراودۀ مسلمانان از جمله خلفای اسلامی با عالمان یهودی و نصرانی ،١ رجوع مورخان و تاریخ نویسانی چون ابن اسحاق به عالمان یهودی برای کسب اخبار در مورد پیـامبر(ص ) (ابـن حبـان ، ١٣٩٢: ٣٨٢/٧)، وجـود مفـاهیم و برخـی قصص مشترک در قرآن و کتب پیشینیان ، منع کتابت حدیث توسـط خلیفـۀ دوم ، رواج سـنت شفاهی ، ورود برنامه ریزی شدۀ یهودیان و مسیحیان نومسلمان بـه عرصـۀ ثبـت و ضـبط سـیرۀ پیامبر(ص ) (ولوی ، ١٣٨١: ٢١٣) و غیره دانست .
در قرن شـشم قمـری نیـز اسـحاق بـن محمـد همدانی (متوفای ٥٨٢ق ) سیره ابن هشام را به فارسی ترجمه کرد و همین ترجمه کـه در پایـان فیلم معرفی شده ، یکی از منابع مهم مورد استفاده در فـیلم محمـد رسـول الله بـوده و بیـشترین اطلاعات تاریخی از آن أخذ شده است ؛ به همین سبب بررسی اجمالی شخصیت ابن اسـحاق و منشأ روایت های او در مورد پیامبر(ص ) اهمیت می یابد.
‘Alī (1415), Al-Aṣāba fī Tamīīz al-Ṣaḥāba, edited by ‘Ādīl Aḥmad ‘Abdulmoǰūd, ‘Ali Moḥammad Ma ‘vūż, Vol. 1, Beirut: Dār al- Kūtūb al-ʿElmīyya.
[In Persian] - Ṣafadī, Ḵalīl Ebn Āybak (1401), Kītāb al-Wāfi bīl-Wafayāt, Vol. 2, Beirut: Dār al-Našr Feranz Šetāīner.
[In Persian] Reflections of Israʼiliyyat in the Mohammad Rasoolullah (PBUH) Movie 1 (Before Being Appointed as Prophet) 2 Hedieh taghavi Received: 2020/12/24 Accepted: 2021/04/08 Abstract Religious and historical Characters are good subjects for making films for the reason the attractiveness and impact on the audience and for making connections between history and the media.