چکیده:
واژۀ یونانی اتوس (ἦθος) نخست در آثار شعرا و هنرمندان قرنهای هشتم تا پنجم پ. م، بهمعنای «سرشت و عادت» و «ارائۀ محسوس کیفیات شخصیتی و روحی» و سپس در آرای برخی از فلاسفه و بیش از همه در آرای هراکلیتوس، افلاطون و ارسطو با معانی متفاوت بهکاربرده شده است. هایدگر، با انتقاد از تلازم اتوس و انضباط اخلاقی افلاطون و ارسطو که بهزعم او، به سلب قدرت آشکارگری هستی و دور شدن انسان از جایگاهش در هستی و سکنیگزینی غیراصیل میگردد و با تاسی از هراکلیتوس، منش مبتنی بر تفکر اصیل انسان را در رابطه با فوزیس، بهمعنای کلیت هستندهها، اتوس مینامد. او برای تبیین اتوس خود، با عاریه گرفتن خصیصههایی از لوگوس هراکلیتوسی به تقویت لوگوس و اتوس ارسطویی پرداخته و نشان میدهد انسان بهعنوان «شبان هستی» باید شیوه سکنیگزیدنی را انتخاب نماید که در لوگوس کیهانی به آن ارجحیت دادهشده است؛ زیرا لوگوس، بر اساس اتوس اصیل خود را بر انسان آشکار میسازد و در صورت فقدان بروز اتوس مناسب، هستی از انسان روی برمیگرداند و انسان بیخانمان میشود. بهزعم هایدگر، چون اتوس او از خصلت آشکارگری و نه اخلاقی برخوردارست به یمن هستی متجلی شده و انسان را در جوار خدایان سکنی میدهد که البته تلقی او در این خصوص کاملا قابلقبول نیست؛ زیرا هرچند که هایدگر نظام فلسفی خود را مبرا از هرگونه گرایشهای اخلاقی و مذهبی میداند ولی التزام دازاین برای دستیابی به ذات اصیل و نخستین، سکنیگزینی و همبودیاش با دیگر هستندهها و طبیعت بهعنوان یک کل را غایتی متعهدانه و مسئولانه میتوان انگاشت.
The Greek word ethos (ἦθος) was first used as the meanings of "nature and habit" and "tangible presentation of personality and spiritual qualities" in the works of poets and artists of the eighth to fifth centuries B.C, and then it has been used in the views of some Greek philosophers most of all in the view Heraclitus, Plato and Aristotle with different meanings. Heidegger criticizes the correlation of ethos with Plato's and Aristotle's moral discipline, which, in his view, leads to the deprivation of the revealing power of Being and man's departure from his place in existence and causes the unauthentic dwelling. Heidegger under the influence of Heraclitus, calls the character based on authentic human thinking in relation to phúsis (φύσις), in the sense of the whole beings as "ethos". To explain his ethos, he borrowed some features from the Heraclitus logos to reinforce the Aristotelian logos and ethos, and indicates that man as the "shepherd of the Being" must choose the dwelling method/way which is preferred in the cosmic logos. Because the logos reveals himself to man on the basis of the his authentic ethos, and in the absence of a suitable ethos appearance, the Being turns away from man and man becomes homeless. According to Heidegger, since ethos is not a moral, it can manifests the Being to the man and man dwells next to the gods which of course his consideration in this regard is not entirely acceptable; because, although Heidegger considers his philosophical system to be free from any moral and religious tendencies, but Dasein's commitment to attaining the authentic and primordial essence, his dwelling and being-with-others and being-with nature as a whole can be considered as committed and responsible end.