چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای راهبردهای مقابلهای تحولخواه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری 350 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای راهبردهای مقابلهای تحولخواه، شخصیت پویا، جهتگیری هدف یادگیری، استرس شغلی، توانمندسازی روانشناختی، سازگاری شغلی، انگیزش شغلی، عملکرد شغلی، تعالییابی شغلی، بهزیستی حرفهای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی بود. دادهها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل واسطهای تحلیل شدند. تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با دادهها مورد حمایت قرار دادند. نتایج حاکی از اثر مثبت شخصیت پویا و جهتگیری هدف یادگیری بر راهبردهای مقابلهای تحولخواه، اثر منفی راهبردهای مقابلهای تحولخواه بر استرس شغلی، اثر مثبت راهبردهای مقابلهای تحولخواه بر توانمندسازی روانشناختی، سازگاری شغلی، انگیزش شغلی، عملکرد شغلی، تعالییابی شغلی، بهزیستی حرفهای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی، اثر منفی استرس شغلی بر انگیزش شغلی، اثر مثبت توانمندسازی روانشناختی و سازگاری شغلی بر انگیزش شغلی، اثر مثبت انگیزش شغلی بر عملکرد شغلی، تعالییابی شغلی، بهزیستی حرفه-ای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی و اثر غیرمستقیم راهبردهای مقابلهای تحولخواه بر عملکرد شغلی، تعالییابی شغلی، بهزیستی حرفهای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی از طریق انگیزش شغلی بود. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای یک مسیر حاصل شد. کلید واژگان: راهبردهای مقابلهای تحولخواه، مدل معادلات ساختاری، استرس شغلی، عملکرد شغلی
Results and Conclusion Data were analyzed using structural equation modeling (SEM) and mediation analysis. Structural equation modeling analyses indicated that the proposed model fit the data properly. The results also supported the positive effect of personality proactive and learning goal orientation on proactive coping, the negative effect of proactive coping on job stress, the positive effect of proactive coping on psychological empowerment, occupational adjustment, job motivation, job performance, job crafting, occupational well-being, organizational commitment & job satisfaction, the negative effect of job stress on job motivation, the positive effect of psychological empowerment and occupational adjustment on job motivation, the positive effect of job motivation on job performance, job crafting, occupational well-being, organizational commitment & job satisfaction, and indirect effect of proactive coping on job performance, job crafting, occupational well-being, organizational commitment & job satisfaction through job motivation. The better fitness were achieved by correlating the errors of the One paths.
خلاصه ماشینی:
ابزار اين پژوهش شامل پرسشنامه هاي راهبردهاي مقابله اي تحول خواه ، شخصيت پويا، جهت گيري هدف يادگيري، استرس شغلي، توانمندسازي روان شناختي، سازگاري شغلي، انگيزش شغلي، عملکرد شغلي، تعالييابي شغلي، بهزيستي حرفه اي، تعهد سازماني و خشنودي شغلي بود.
(Baharloo, 2013; Conger & Kanungo, 1982) 1- psychological empowerment در پژوهشي (٢٠١٨) ̧Ersen and Bilgic به اين نتيجه دست يافتند که راهبردهاي مقابله اي تحول خواه عملکرد شغلي، خشنودي شغلي و رفتار شهروندي سازماني را پيش بيني ميکنند و همچنين در پژوهشي (٢٠١٧) Kumar and Varma انجام داده اند، به اين نتايج دست يافتند که بين استرس شغلي و انگيزش شغلي رابطه منفي، بين خشنودي شغلي و انگيزش شغلي رابطه مثبت و بين خشنودي شغلي و استرس شغلي رابطه منفي و معنيدار وجود دارد.
(٢٠١٧) Min-Ning, Chao-Hsiang and Chung-Wei در تحقيقات شان به اين نتيجه دست يافتند که استرس بر بهزيستي و افسردگي اثر معنيدار دارد و راهبردهاي مقابله اي تحول خواه در رابطه بين استرس با بهزيستي و افسردگي نقش تعديل گر دارد و Li, Bagger and (٢٠١٦) Cropanzano در مطالعات شان نشان دادند که ماندن در يک شغل لزوما به معناي رضايت مندي از آن شغل نيست و افراد تمايل به تعالييابي شغلي دارند.
Ning et al همسو بود و اثر مثبت راهبردهاي مقابله اي تحول خواه بر توانمندسازي روان شناختي، سازگاري شغلي، انگيزش شغلي، عملکرد شغلي، تعالييابي شغلي، بهزيستي حرفه - اي، تعهد سازماني و خشنودي شغلي، و همچنين اثر منفي استرس شغلي بر انگيزش شغلي هماهنگ با نتايج پژوهش (٢٠١٧) Kumar and Varma است .