چکیده:
پژوهش حاضر بهدنبال یافتن پیوند میان مدرنیسم و استعارههای مفهومی است و بر این فرض استوار است که اصول و مؤلّفههای مدرنیسم در شکلگیری نظامهای استعاری رمان نو تأثیرگذارند. این فرض برپایۀ نظریات معنیشناسان شناختی و با توجّه به کارکرد شناختی استعارههای مفهومی و فرایند انتقال معنا و مفهومسازی ذهن بشر شکل گرفته است. معنیشناسان بر این باورند که استعاره هم مبنای تفکّر است و هم ابزار بیان آن؛ بنابراین سامانیافتن هر اندیشهای - دینی، سیاسی، اقتصادی، واقعگرا، مدرن و...- در ذهن انسان، از مجرای استعاره امکانپذیر است و بروز و ظهور آن نیز - در هر شکل و قالبی - نیازمند زبانی استعاری است. بر همین اساس در نوشتار پیش رو استعارههای مفهومی سمفونی مردگان (1386) اثر عباس معروفی بهعنوان رمانی نوگرا بررسی شده تا ابعاد گوناگون این تأثیر و تأثّر را نشان داده شود. بررسیها بیانگر آن است که برخی از مؤلّفههای برجستة مدرنیسم ازجمله شیوههای نوین روایت، دوری از وضوح و صراحت، فردگرایی، رمزگرایی، نفی حقیقت واحد، اشارات تلمیحی و... در رمان مورد نظر بهکار رفتهاند و در هفت الگو سبب شکلگیری نظامهای استعاری خاصّی در متن شدهاند.
The present study seeks to find the connection between modernism and conceptual metaphors and it is based on the assumption that the principles and components of modernism influence the formation of new novel metaphorical systems. This hypothesis is based on the theories of cognitive semantics and according to the cognitive function of conceptual metaphors and the process of meaning transfer and conceptualization of the human mind. Semantics believe that metaphor is both the basis of thought and the means of expressing it. Therefore, the organization of any idea - religious, political, economic, realistic, modern, etc. - in the human mind is possible through metaphorical channels, and its emergence - in any form and format - requires metaphorical language. . Accordingly, we have studied the conceptual metaphors of the Symphony of the Dead (2007) by Abbas Maroufi as a modernist novel to show the various dimensions of this influence. Studies indicate that some of the prominent components of modernism, including new methods of narration, avoidance of clarity, individualism, cryptography, denial of a single truth, implicit references, etc. in the novel in question to have been used and in seven patterns have led to the formation of special metaphorical systems in the text.