چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس آنلاین و سنتی بر عملکرد دانش آموزان مدارس دخترانه ابتدایی شهر آمل صورت گرفته است. پژوهش پیش رو، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، شبه آزمایشی است. که از طریق طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش مورد بررسی گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس دخترانه ابتدایی شهر آمل که برای تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری غیرتصادفی استفاده گردید که مقدار نمونه 15 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه کنترل تعیین شد و روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد، که پرسشنامه دارای 25 سوال بسته با طیف پنجگانه لیکرت میباشد. برای بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی و به روش کواریانس چند متغیره و با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد نتایج نشان داد که روش تدریس آنلاین و سنتی بر عملکرد دانش آموزان مدارس دخترانه دوره ابتدایی شهر آمل بهعنوان فرضیه اصلی تاثیر دارد و برای فرضیات فرعی یافتهها نشان داد که تدریس آنلاین بر عملکرد دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی دخترانه شهرستان آمل تاثیر دارد همچنین روش تدریس سنتی بر عملکرد دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی دخترانه شهرستان آمل تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
در فرضيه صفر ميگوييم واريانس هاي مربوط به روش سنتي و آنلاين در دو متغيير پيش آزمون و پس آزمون يکسان است و در صورتي که سطح معناداري از ٠/٠٥کوچکتر باشد اين فرضيه رد ميشود که باتوجه به جدول ٦، فرضيه صفر پذيرفته ميشود.
جدول ٦- نتايج آزمون لوين براي همگني واريانس ها متغيير آماره F لوين سطح معناداري پيش آزمون 0/022 0/882 پس آزمون 0/082 0/776 -يکسان بودن شيب خط رگرسيون منظور از مورد سوم اين است بايد پيش آزمون در گروه کنترل وشاهد به يک ميزان روي پس آزمون اثرگذار باشد.
جدول ٨- نتايج آزمون خطي بودن رابطه بين متغيير پيش آزمون و پس آزمون آماره F سطح معني دار R R2 پس آزمون * پيش آزمون ٣٩/٣٩ ٠/٠٢٤ ٠/٥٠٢ ٠/٢٥٢ 1046 با توجه به برقرار بودن شرط هاي لازم ميتوان براي بررسي صحت فرضيه هاي اصلي پژوهش از آزمون آناليز کوواريانس استفاده کرد.
در صورتي که سطح معني داري مربوط به هريک از مولفه ها از ٠/٠٥ کوچکتر باشد فرض صفر رد ميشود با توجه به مقادير سطوح معناداري جدول زير فقط بين دانش آموزان در تدريس آنلاين نسبت به دانش آموزان در تدريس سنتي غيبت کمتري دارند تفاوت معناداري وجود دارد.
To review and analyze the data at both descriptive and inferential levels using descriptive and inferential statistics indicators and multivariate covariance method using SPSS software, the results showed that online and traditional teaching methods affect students' performance.
Also, traditional teaching method affects the performance of Amol girls' elementary schools and students In online teaching.