چکیده:
گاهی شاعران ضمن تتبّع یک شعر و جوابگویی به آن، دچار ابتذال قافیه شدهاند که طی کردن فرآیند تتبّع شعر دیگری به سرقت ادبی انجامیده است. ابتذال قافیه یکی از کارکردهای منفی قافیه است که باعث محدودیت شعر سنّتی در حوزۀ مضامین و معانی شده است و در بخش آغازین این مقاله با بررسی برخی اشعار شاعران سدۀ 5 تا 8 قمری، بدان پرداختهایم. آنچه در این تحقیق مورد نظر است، بررسی مبحث سرقت ادبی و انواع آن در شعر امیر معزی نیشابوری است؛ بدین صورت که با عنایت به نقش قافیه و ابتذال آن در شعر، ابتدا به سرقات او از عنصری، فرخی و قطران خواهیم پرداخت و در نهایت سرقتهای ادبی انوری، وطواط، ادیب صابر و حسن غزنوی را از دیوان اشعار معزی نشان خواهیم داد.
Imitating and answering a poem, a poet’s poems sometimes is affected by vulgarity of rhyme scheme which in turn leads to plagiarism during the process of imitating another poem. The vulgarity of rhyme is one of the negative functions of composing poetry imposing thematic restriction on traditional poetry. Examining some poems of 5th to 8th lunar century poets, we have dealt with the problem in the first part of the article. The article is attempting to study plagiarism and its different types in the poetry of Amir Mo’ezzi Neyshabouri. Taking into consideration the role of rhyme and its vulgarity in poetry, we will first deal with his plagiarizing from Onsori, and Farrokhi to Qatran, and finally, we will show the plagiarism of Anvari, Watwat, Adib Saber and Hasan Ghaznavi from Mo’ezzi's poetry collection (Divan).
خلاصه ماشینی:
بررسي ابتذال و سرقات ادبي در ديوان معزي 1 محسن شريفي صحي دانشجوي دکتري زبان و ادبيات فارسي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد، مشهد، ايران 2 محمد فاضلي استاد زبان و ادبيات عرب ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد، مشهد، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٢/١٧ | تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٦/٠٥ چکيده گاهي شاعران ضمن تتبع يـک شـعر و جـواب گـويي بـه آن ، دچـار ابتـذال قافيـه شده اند که طي کردن فرآيند تتبع شعر ديگـري بـه سـرقت ادبـي انجاميـده اسـت .
آنچه در اين تحقيق مـورد نظـر است ، بررسي مبحث سرقت ادبي و انواع آن در شعر امير معـزي نيشـابوري اسـت ؛ بدين صورت که با عنايت به نقش قافيه و ابتذال آن در شعر، ابتدا به سـرقات او از عنصري ، فرخي و قطران خواهيم پرداخت و در نهايت سـرقت هـاي ادبـي انـوري ، وطواط ، اديب صابر و حسن غزنوي را از ديوان اشعار معزي نشان خواهيم داد.
com ISSN: 2783-2627 / Vulgarity and Plagiarisms in Mo’ezzi's Divan 1 Mohsen Sharifi Sohi PhD Candidate, Azad University Mashhad Branch, Mashhad, Iran 2 Mohammad Fazeli Professor of ‘Arabic Literature, Azad University Mashhad Branch, Mashhad, Iran Received: 2020/08/26 | Accepted: 2020/05/06 Abstract Imitating and answering a poem, a poet’s poems sometimes is affected by vulgarity of rhyme scheme which in turn leads to plagiarism during the process of imitating another poem.
Taking into consideration the role of rhyme and its vulgarity in poetry, we will first deal with his plagiarizing from Onsori, and Farrokhi to Qatran, and finally, we will show the plagiarism of Anvari, Watwat, Adib Saber and Hasan Ghaznavi from Mo’ezzi's poetry collection (Divan).