چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تعهد حرفهای دانشجویان حسابداری در نتیجه فرآیند جامعهپذیری دانشگاهی و در چارچوب مدل اثر دانشگاه ورودی- محیط- خروجی است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی سراسر کشور در رشته حسابداری تشکیل میدهند. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق تکمیل پرسشنامه توسط 190 نفر از دانشجویان در سال 1399 جمعآوری شده است. به منظور آزمون فرضیه ها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش کمترین مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنادار انگیزه دانشجویان و مشارکت در فعالیتهای علمی دانشگاهی آنها بر تعهد حرفهای است. همچنین نتایج بیانگر تأثیر مثبت و معنادار انگیزه دانشجویان بر ادراک از محیط آموزشی دانشگاه و مشارکت در فعالیتهای علمی دانشگاهی آنها است. افزون بر این، یافتهها حاکی از آن است که مشارکت در فعالیتهای علمی دانشگاهی دانشجویان، در رابطه بین انگیزه و تعهد حرفهای و همچنین در رابطه بین ادراک از محیط آموزشی دانشگاه و تعهد حرفهای، نقش میانجی را ایفا میکند. نتایج این پژوهش بیانگر این است که مدل ورودی- محیط- خروجی میتواند چارچوب مناسبی را برای بررسی فرآیند جامعهپذیری دانشگاهی و تبیین عوامل مؤثر بر تعهد حرفهای دانشجویان حسابداری، به عنوان بازده و دستاورد فرآیند جامعهپذیری دانشگاهی فراهم آورد.
The purpose of this study is to investigate the factors affecting the professional commitment of accounting students as a result of the anticipatory socialization process and in the framework of the college impact model of input-environment-output. This study is a descriptive and correlational research and the statistical population of this study consists of accounting final year undergraduate students of public universities across the country. The information required for this study was collected by completing a questionnaire by 190 students in 2020. In order to test the hypotheses, the partial least squares structural equation modelling has been used. The results of the study indicate a positive and significant effect of studentschr motivation and their involvement on professional commitment. The results also show a positive and significant effect of studentschr motivation on the perceived environment and their involvement. In addition, the results suggest that student involvement plays a mediating role in the relationship between motivation and professional commitment as well as in the relationship between perceived environment and professional commitment. The results of this study indicate that the input-environment-output model can provide a suitable framework for examining the process of anticipatory socialization and explaining the factors affecting the professional commitment of accounting students, as the outcome of the anticipatory socialization process.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل مؤثر بر تعهد حرفهای دانشجویان حسابداری با استفاده از مدل جامعهپذیری دانشگاهی فهيمه ابراهيمي *١ رضا تقي زاده ٢ امين رستمي 3 تاريخ دريافت :١٤٠٠/٠٤/١١ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٧/٠٢ چکيده هدف اين پژوهش بررسي عوامل مؤثر بر تعهد حرفه اي دانشجويان حسابداري در نتيجه فرآيند جامعه پذيري دانشگاهي و در چارچوب مدل اثر دانشگاه ورودي - محيط - خروجي است .
در اين پژوهش به منظور سنجش سازه هاي انگيزه دانشجو، ادراک از محيط آموزشي دانشگاه ، مشارکت در فعاليت هاي علمي دانشگاهي دانشجو و تعهد حرفه اي از پرسشنامه ارائه شده توسط احمد و همکاران (٢٠١٢) استفاده شد و به منظور کسب روايي محتوايي، مطابق با نظر متخصصان و صاحب نظران تعديلاتي در آنها صورت گرفت .
ضريب مسير (٠٠٦٤= н)، مقدار آماره t (٢٨٢١=t) و سطح معناداري (٠٠٥>p-value) بيانگر اين است که ادراک از محيط آموزشي دانشگاه به واسطه مشارکت در فعاليت هاي علمي دانشگاهي تأثير مثبت و معناداري بر تعهد حرفه اي دانشجويان حسابداري دارد.
يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه چهارم بيانگر اين است که ادراک از محيط آموزشي دانشگاه توسط دانشجويان حسابداري تأثير مثبت و معناداري بر مشارکت در فعاليت هاي علمي دانشگاهي آنها دارد.
يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه هشتم بيانگر اين است که ادراک از محيط آموزشي دانشگاه به واسطه مشارکت در فعاليت هاي علمي دانشگاهي تأثير مثبت و معناداري بر تعهد حرفه اي دانشجويان حسابداري دارد.