چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین پیامدهای عوامل زمینهای در فرایند تکوین هوش معنوی دانشآموزان دوره دوم متوسطه به روش نظریهی داده بنیاد و بر اساس مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین (2008) انجام شد. مشارکتکنندگان به تعداد 21 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز، معلمان و افرادی بودند که با دانشآموزان در ارتباط هستند. برای نمونهگیری از رویکرد هدفمند و تکنیک نمونهگیری نظری و برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع دادهها استفاده گردید. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته جمعآوری و کد گذاری شدند. به منظور افزایش اعتبار یافتهها از روش زاویه بندی محقق و چک کردن دادهها توسط شرکتکنندگان استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که پیامدهای حاصل از فرایند شکلگیری هوش معنوی، شامل تحول در جهانبینی، دستیابی به آرامش درونی، موفقیت در زندگی و رشد ارزشهای اخلاقی است که از عوامل درونی، محیطی، ارزشهای دینی و فرادینی به عنوان عوامل زمینهای تاثیر میپذیرد. دستیابی به آرامش درونی به عنوان پدیده مرکزی مفهوم پردازی شد.
The present study was conducted to determine the consequences of underlying factors in the process of formation of spiritual intelligence of high school students using data theory and based on the paradigm model of Strauss and Corbin (2008). Participants included 21 Secondary school students in Tabriz, teachers, and people in contact with students. Purposeful approach and theoretical sampling technique were used for sampling and data saturation logic was used for sample adequacy. Data were collected through semi-structured in-depth interviews and coded. To increase the validity of the findings, the researcherchr('39')s angle method and data checking by participants were used. The results showed that the consequences of the process of formation of spiritual intelligence include a change in worldview, achieving inner peace, success in life, and the growth of moral values which are influenced by internal, environmental, religious, and transcendental values as underlying factors. Achieving inner peace was conceptualized as a central phenomenon. Achieving inner peace was conceptualized as a central phenomenon.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٥، شماره پياپي ٦٢، مرداد ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(5), 2021 پيامدهاي عوامل زمينه اي در فرايند تکوين هوش معنوي دانش آموزان دوره دوم متوسطه Consequences of contextual factors in the process of formation of spiritual intelligence of high school students الهه وکيل زاده ديزجي Elaheh Vakilzadeh Dizaji PhD Student, Department of Educational Sciences, دانشجوي دکتري ، گروه علوم تربيتي ،واحد تبريز، دانشگاه آزاد اسلامي ، Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, تبريز، ايران .
چکيده Abstract The present study was conducted to determine the پژوهش حاضر با هدف تعيين پيامدهاي عوامل زمينه اي در فرايند تکوين consequences of underlying factors in the process of هوش معنوي دانش آموزان دوره دوم متوسطه به روش نظريه ي داده بنياد formation of spiritual intelligence of high school students using data theory and based on the paradigm و بر اساس مدل پارادايمي اشتراوس و کوربين (٢٠٠٨) انجام شد.
نتايج تحقيق نشان داد که consequences of the process of formation of spiritual پيامدهاي حاصل از فرايند شکل گيري هوش معنوي، شامل تحول در intelligence include a change in worldview, achieving جهان بيني، دستيابي به آرامش دروني، موفقيت در زندگي و رشد ارزش هاي inner peace, success in life, and the growth of moral values which are influenced by internal, اخلاقي است که از عوامل دروني، محيطي، ارزشهاي ديني و فراديني به environmental, religious, and transcendental values as عنوان عوامل زمينه اي تاثير مي پذيرد.