چکیده:
خود یکی از مسائل پر ابهامی بود که به نظر رسید در مواجهه با واقعیت، قابلیت مطالعه جامعهشناختی دارد. خود سالم نتیجه زندگی در جامعه سالم و جامعه سالم نتیجه وجود خودهای سالم است. بررسیها نشان داد انتظار دانشجویان از خود بیش از واقعیت است و دانشجویان در تقابل با واقعیت با خود خویش به گونه ای دیگر مواجه میشوند و این واقعیتهای پیش روی جوانان نیازمند مطالعه است. از این رو، هدف این مطالعه، تفسیر تجربه جوانان از فاصله خود واقعی تا خود ایده آل پس از واقعیت تحصیل بود.با توجه به مزایای رویکرد کیفی، روش پدیدارشناسی برای این پژوهش انتخاب شد. مشارکتکنندگان با نمونهگیری هدفمند، مشخص شدند و مصاحبه نیم ساختار یافته انجام شد. پس از مصاحبه با 38 نفر، اشباع حاصل شد. یافتهها نشان داد ابتدا سهگانه خود واقعی غیرمادی، مادی و تعاملی و دوگانه خود ایده آل مادی و غیر مادی پیش از واقعیت تحصیل شناساییشد. پس از تجربه واقعیت تحصیل درک افراد از شخصیت خود افزایش یافته و بیشتر با ضعفهای ساختاری آشنا میشوند و درمی یابند خود ایشان به طور کامل در اختیار قدرت ایشان نیست. پس از تجربه واقعیت تحصیل، جوانان درک میکنند تحصیل برای ایشان امکان دستیابی جایگاه اقتصادی را فراهم نمیکند. خودایدهآل جوان تحصیلکرده در ابتدا خودی است کارآمد اما خود واقعی او پس از اتمام تحصیل به طور معمول فاقد این ویژگی است. دلایل دور شدن خود واقعی از خود ایده آل پس از واقعیت تحصیل تفسیرشد. سنخشناسی تجربه شرکتکنندگان نسبت به دورشدن خود نشانداد افراد دچار ناامیدی مقطعی و دائمی میشوند یا تلاش مضاعف میکنند. جامعه بدنبال ایجاد نگرش مثبت در خود افراد است، اما همیشه موفق نیست. پس از مواجهشدن با واقعیت تحصیل، شرکتکنندگان ساختار را قویتر از اختیار خود درککردند. بهخاطر وسعت دید و خودآگاهی که پیدا میکنند درمییابند، تحصیل نمیتواند به بالابردن جایگاه اقتصادی ایشان کمککند.
Introduction: Living in a healthy society results in a healthy self, and having healthy selves results in a healthy society. Previous research has found that pupils had higher expectations of themselves than reality. The current study assesses the lived experience of students and graduates with postgraduate experience from a phenomenological standpoint. The goal is to hit it. The goal of this study is to interpret young people's experiences from their actual distance to their ideal after completing their schooling. Method: By using the phenomenological technique to conduct this study, it has attempted to understand the phenomena of the distance between the real self and the ideal self, taking into account the benefits of the qualitative approach and its relevance to the study issue. The circumstances for generating more appropriate findings were created by conducting a semi-structured interview to the necessary extent. Purposive sampling instructions were used to choose participants. The researchers were able to cover the full research problem after interviewing 38 participants, and saturation was obtained. Finding: Before the actuality of schooling, the triple of real immaterial, material, and interactive self, as well as the duality of ideal material and immaterial self, were identified. The reality of education was next analysed, followed by the impact of education on self-reality. After experiencing the reality of education, people increase their understanding of their personality and become more familiar with structural weaknesses. People have a better grasp of their personalities and become more aware of structural flaws after experiencing the realities of schooling. After seeing the realities of education, it was perfect in and of itself, and the typology of the participants' experience of moving away suggests that people either feel short and long-term frustration or redouble their efforts. The study's findings revealed that when participants were confronted with the realities of schooling, they sensed the structure more strongly than they had wished. They also move on to the next stage of their lives. Education can't help them better their economic situation because of their wide range of vision and self-awareness. Although society strives to instil a good attitude in its citizens, it is not always successful. Conclusion: After experiencing the reality of education, young people realize that education does not allow them to achieve economic status. An educated young self is initially an efficient insider, but his or her true self usually lacks this feature after graduation.The society seeked to create a positive attitude in people, but it is not always successful. After facing the reality of education, participants perceived the structure more strongly than their abilities.
خلاصه ماشینی:
داشتن صفات اخلاقي برخي از شرکت کنندگان (ويدا، زهرا، حامد و بهروز) کاهش فاصله خود واقعي تا خود ايده آل را در گرو افزايش ويژگي هاي خوب اخلاقي مي دانند و معتقد هستند گذر از واقعيت تحصيلات تکميلي آنها را با ارزش ها آشناتر کرده است .
از ديد گروهي از شرکت کنندگان پس از مواجهه با واقعيت تحصيل ، آنچه در کاهش فاصله خود واقعي تا خود ايده آل تأثير دارد، ميزان احساس مفيد بودن و کارايي شخصي است که به آن در قالب عباراتي مانند حل مسائل ، ياد دادن ، پيشرفت کردن و مفيد بودن اشاره کرده اند.
سنخ شناسي تجربه شرکت کنندگان نسبت به دورشدن خود از خود ايده آل پس از گذراندن واقعيت تحصيل جوانان در ارتباط با تجربه فاصله خود واقعي تا خود ايده آل به طور کلي دو گروه را تشکيل ميدهند: گروهي که تعدادشان نيز بيشتر است نااميدي را به صورت مقطعي تجربه کرده اند و اميدوارند که اين شکاف را با تلاش و پشتکار پر کنند و گروهي ديگر که تعدادشان کمتر است نااميدي را يک تجربه دائمي تلقي ميکنند.
جوانان تحصيل کرده احساس ميکنند با وجود تلاش براي رسيدن به خود ايده آل شان ، اين ساختار آموزش عالي است که به آنها اجازه نميدهد به مطلوب خود دست - يابند.
تجربه جوانان تحصيل کرده نشان داد وجود فاصله خود واقعي تا خود ايده آل ميتواند اثر مثبت يا منفي بر نگرش هاي افراد داشته باشد.