چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر، طراحی و اعتباربخشی محیط برنامههای درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی بوده است. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی، نظام مقوله بندی قیاسی به واکاوی متون و پژوهشهای بین المللی نو و بدیع در ارتباط با برنامههای درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی پرداخته است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیکی بوده که با روش نمونهگیری هدفمند متوالی، از نوع نمونهگیری نظری و از طریق ابزار فیش برداری، اطلاعات جمع آوری شده و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده منجر به ارایه الگوی محیط برنامههای درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی، دارای پنج عنصر از بین 9 عنصر برنامه درسی کلاین شده است که عبارتند از: عنصر هدف شامل: توجه به شیوههای مختلف و جنبههای گوناگون ادراک در یادگیری، تقویت مغز در تمام فعالیتها، توسعه نظم رشد شناختی زیبایی شناسانه، تجسم در یادگیری، توسعه یادگیری با تفکر انتقادی. عنصر محتوا شامل: انعطاف پذیری مغز، ترسیم آینده نگری، تکنیکهای خلاقیت و ایجاد تجارب حسی درونی عمیق بر اساس تلفیق مغز و هنر. عنصر استراتراتژهای یاددهی– یادگیری شامل: تمرین و فعالیت محوری، روشهای متنوع، تدریس فرایند محور. عنصر محیط شامل: محیط شاد، محیط یادگیری فعال، محیط زیبایی شناسانه، محیط جذاب، محیط در جهت یادگیری عمیق و محیط دلپذیر. عنصر ارزشیابی شامل: توجه به تفاوتهای فردی، استفاده از تکنیک مستمر و عملی، ارزیابی انعطاف پذیر، ارزشیابی خلاقانه سازگار با مغز.
The purpose of this study was to design and validate the environment of brain-based curricula based on aesthetics. The present study has analyzed qualitative content analysis and deductive categorization system to analyze new and innovative international texts and researches in relation to brain-oriented curricula based on aesthetics. The field of research includes all printed and electronic sources that have been collected by sequential purposeful sampling method, theoretical sampling and through fish taking tools and have been analyzed in three stages of open, axial and selective coding. . The results lead to the presentation of the model of the environment of the brain-based curriculum based on aesthetics, has five elements out of 9 elements of the Klein curriculum, which are: The target element includes: attention to different ways and different aspects of perception in learning Strengthen the brain in all activities, develop an aesthetic cognitive development order, visualize in learning, develop critical thinking learning. The content element includes: brain flexibility, futurism mapping, creativity techniques, and the creation of deep inner sensory experiences based on a combination of brain and art. The element of teaching-learning strategies includes: practice and core activities, various methods, process-oriented teaching. The environment element includes: happy environment, active learning environment, aesthetic environment, attractive environment, environment for deep learning and pleasant environment. The evaluation element includes: paying attention to individual differences, using continuous and practical techniques, flexible evaluation, creative evaluation compatible with the brain.
خلاصه ماشینی:
شبيه شازي فرصتي مفيد فراهم خواهد ساخت يادگيري مستلزم توجه کانوني وادارک پيراموني است و رسانه هامانند پوستر ،آثار هنري ، خبرنامه و موسيقي را بايد در برنامه گنجاند اين فعاليت ها بايست خارج از حوزه بلافصل دانش آموز باشد پژوهشگران معتقدند با انجام دادن چنين فعاليت ها دانش آموزان قادر خواهند بود نيم کره فراموش شده را فعال سازد و در اين پژوهش حاضر در نظر دارد به اين سوال پاسخ دهد که طراحي و اعتباربخشي محيط برنامه هاي درسي مغز محور مبتني بر زيباييشناسيچگونه است ؟ روش شناسي پژوهش : انتخاب روش تحقيق تا حدي زيادي بستگي به هدفها و ماهيت پژوهشي وامکانات اجرايي آن دارد ويکي از مهمترين مراحل انجام تحقيق است ؛ بنابراين محقتق بايد تلاش کند تا ازبهترين ابزار وروش خود استفاده کند.
که خروجي کار منجر به استخراج مولفه که فاکتورهاي اصلي برنامه درسي پيشنهادي بودند، شد و توسط گروهي از خبرگان و صاحبنظران ، اعتباربخشي شد جدول شماره ١- شماي کلي پاسخگويي به سؤالات (به تصویر صفحه رجوع شود) در اين مطالعه (تحليل محتواي کيفي)، حوزه پژوهش شامل کليه کتب و منابع نوسشاتخه ته شده پيرامون مباحث تربيت مغز، يافته هاي علوم اعصاب و مغز مرتبط با حوزه هاي ياددهي و يادگيري بوده است .