چکیده:
یکی از شبهات پر تکرار شبکههای مجازی عدم حجاب اجباری در عصر نبوی و پیامد آن عدم جواز حجاب اجباری در عصر کنونی است. اهمیت نداشتن حجاب، و بسنده بودن حجاب حداقلی به دلیل تأخیر در نزول آیات حجاب، و تأخّر نزول حجاب حداکثری (جلباب) بر حجاب حداقلی (خمار) از دیدگاه برخی بر پایه غالب روایات ترتیب نزول، و نیز رفع حکم حجاب با رفع حکمت آن، چالشها و شبهات دیگر حجاب میباشد که فراروی تحقیق درباره آیات حجاب و چگونگی تحقّق و رواج آن در عصر نزول با وجود بقای فرهنگ جاهلی است؛ از این رو تحقیق پیشرو، با تکیه بر قرائن آیات و مبتنی بر پژوهش روشمند در آیات حجاب و شرایط معاصر نزول قرآن و با تمرکز بر چهار محور چرایی تأخیر حکم حجاب، حکمت دو مرحلهای بودن نزول آن، بسترسازی هوشمندانه بین دو مرحله نزول، و استفاده حداکثری از فضای حاکم بر جامعه عصر نبوی، میکوشد به دفع شبهات یادشده فائق آید و مهمترین نتیجه تحقیق پیشرو اثبات وجود ظرفیت حجاب اجباری در آیات قرآن و نقش نظام اسلامی در آن خواهد بود.
One of the recurring doubts of virtual networks is about the lack of obligation to wear the hijab in the prophetic age and the consequence of not being allowed to wear the hijab or the so-called "compulsory hijab" in the current era. The insignificance of hijab, and the adequacy of the minimum hijab due to the delay in the revelation of the verses of hijab, and the revelation of the maximum hijab (jilbab) after the revelation of the minimum hijab (khimar) from the point of view of some according to most narrations, - which is the immunity of women from sick-hearted people – are other challenges and doubts about the hijab, which are subjects to the study of the verses of the hijab and how it is realized and spread in the age of revelation despite the survival of ignorant culture. According to the author, despite the many efforts that have been made so far to dispel doubts about the law of hijab and its surrounding issues, there are still unexplored angles and opportunities for new efforts, and in addition to what others have presented with jurisprudential tendencies, verse-based answers can be given. It is natural that the answer based on the verses of the Qur'an is very important due to the source of the verses for any religious research and its priority. And in the case of a number of doubts, the main origin of which is the false use of incorrect interpretations or wrong impressions of the verses of hijab, it has a key, privileged and often unique role.
In this article, with methodical research on the verses of hijab and
the contemporary conditions of the revelation of the Qur'an and focusing
on the four axes of why the hijab is delayed, the wisdom of its two-stage
revelation, intelligent bedding between the two stages of revelation, and
maximum use of space in the Prophetic society suitable answers to the
above doubts can be found; Answers that are perfectly in line with the
evidence of the verses and in accordance with the method of the wise in
analyzing the verses of the hijab, which in turn will be the basis for some
secondary and governmental rulings.
خلاصه ماشینی:
با توجه بـه ذکـر حکمـت حکـم حجـاب کامـل در آيـة ٥٩ احـزاب ، آيـا بـا انتفـاي حکمت ، حکم حجاب برداشته نمي شود؟ در مقاله حاضر کوشيده ايم مبتني بر آيات قرآن ، به شبهات فوق و برخي شـبهات ديگـر پاسخ گـوييم و البتـه ايـن پاسـخ هـا درکنـار پاسـخ هـاي فقهـي و حقـوقي اسـت کـه از سـوي متخصصان امر ارائه شده است .
ک : ابن واضـح اليعقـوبي ، بـي تـا، ج ٢: ٣٤؛ مجلسـي ، ١٤٠٣ ق ، ج ٩٢: ٣٦؛ عياشـي ، ١٣٨٠ ق ، ج ١: ١٩) لـيکن مـورد توجـه علمـاي قـرآن پـژوه قـرار گرفتـه ، چيـنش آيـات در سوره هايي که در فواصل زماني مختلف و پي در پي نازل شده انـد، چنـين بـوده کـه سـوره بـا نزول بسمله و آيات آغازين آغاز مي شده و آياتي که نازل مي شده زير هم قرار مـي گرفتـه تـا بسمله ديگر نازل و معلوم شود که سورة بعد آغـاز شـده اسـت .
- زنان و دختران پيامبر (ص ) به همراه «نساء المْومنين » مخاطب اين آيه هستند، ليکن بـه صراحت جزو مخاطبان آيات سورة نور نيستند و اين مطلب موهم اين است که آن ها مشـمول حجاب به خمر نيستند، ليکن اين اسـتنتاج هـم بـا شـأن نـزول آيـات حجـاب ابتـدايي (خمـر) نمي سازد و هم با روايات همسو نيست ؛ زيرا در هيچ خبري و روايتي بيان نشده که حجاب بـر زنان پيامبر (ص ) از ديگران کم تر بوده بلکه با برخي آيـات همـان سـوره يعنـي ٣٣ ((به تصویرصفحه مراجعه شود) ناسازگار است ؛ زيرا حريم بيان شده بـراي زنـان پيـامبر (ص ) در آيـات يـاد شـده شـديدتر از حجاب به خمر بلکه از جهاتي حتي از حجاب به جلباب است .