چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دریافت نقش تطبیق معیارهای تضمین کیفیت و اعتبار دهی در تولید دانش در پوهنتون های دولتی افغانستان انجام شد. تحقیق از نوع کاربردی و روش آن از نوع پیمایشی میباشد، جامعه آماری موردنظر اساتید پوهنتون های دولتی افغانستان و تعداد نمونهها ۷۹ استاد بر حال پوهنتون های دولتی افغانستان میباشد. پرسشنامهها بهصورت آنلاین توسط اساتید از پوهنتون های مختلف تکمیل گردیده است، که از آن جمله به تعداد ۱ تن استاد با رتبه پوهندوی، ۸ تن استاد پوهنمل ۴۲ تن استاد پوهنیار، ۲۲ تن استاد نامزد پوهنیار و ۶ تن از استادان به رتبه پوهیالی در این تحقیق اشتراک نمودند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS۲۲، آزمون الفای کرونباخ برای دریافتن پایایی پرسشنامه و برای دانستن رابطه بین متغیرها آزمون همبستگی تاوی-بی کندال انجامیافته است. یافتههای تحقیق نشان داد که تطبیق و آگهی پلان عملیاتی مطابق پلان استراتیژیک، توسعه و ارتقای کیفیت در نهادهای تحصیلی، ظواهر فزیکی خوب و قناعت بخش و موجودیت آمریت تضمین کیفیت در نهادهای تحصیلی باعث تطبیق معیارهای تضمین کیفیت و اعتبار دهی شده و با تولید دانش در این نهادها ارتباط مثبت و معنیدار دارند.
خلاصه ماشینی:
از طرف دیگر طی یک دهه اخیر تحصیلات عالی در افغانستان جان تازهای گرفته و کارهای متعدد کمی و کیفی در بخشهای مختلف و بهویژه در بخش تضمین کیفیت و اعتبار دهی و تحقیق انجامشده و به گونه بیسابقه و چشمگیری در حال اجرا است، چگونگی نحوه و حجم فعالیتهای انجامیافته درگذشته نظر به شرایط و تقاضای جامعه آن روز پاسخگو نبود، زیرا نظام تحصیلی کشور به کارهای بنیادی، اصلاحات گسترده و تحول جدی نیاز مبرم داشت.
با تمرکز به این مسئله متوجه خواهیم شد که تحصیلات عالی کشور تأثیرات تطبیق معیارت تضمین کیفیت و اعتبار دهی جهت تولید دانش در نهادهای تحصیلی دولتی را تا هنوز با انجام پژوهش و تحقیقاتی علمی تجزیهوتحلیل نکردهاند.
روش تجزیهوتحلیل داده از اینکه پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی و دریافت نقش تطبیق معیارهای تضمین کیفیت و اعتبار دهی در تولید دانش در پوهنتون های دولتی افغانستان صورت گرفته است، از طرف دیگر هیچ نوع تحقیقی در رابطه به این موضوع مشخص در افغانستان انجام نیافته است، بنأً این پژوهش به لحاظ جمعآوری دادهها از نوع پیمایشی و به لحاظ تحلیل دادهها از نوع رابطهای (همبستگی) میباشد، برای پایایی بودن پرسشنامه از آزمون الفای کرونباخ و برای دانستن رابطه بین متغیرهای وابسته و مستقل از آزمون همبستگی تاوی-بی کندال استفاده میگردد.
نتیجهگیری پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دریافت نقش تطبیق معیارهای تضمین کیفیت و اعتبار دهی در تولید دانش در پوهنتون های دولتی افغانستان انجام شد.
منظور از تطبیق معیارهای تضمین کیفیت و اعتبار دهی در تولید دانش بررسی و سنجش این معیارها در نظام تحصیلات عالی دولتی وزارت محترم تحصیلات عالی کشور میباشد.