چکیده:
روسپیگری پدیدهای رایج در جوامع بشری بوده و تاریخ ایران دوره عصر صفوی نیز از این امر مستثنی نبوده است. منع و محدودیت درباره این ناهنجاری اخلاقی باعث شده است که همه ابعاد تاریخی این پدیده اجتماعی کمتر ثبت و ضبط شود. با اینحال گذشته از اطلاعات پراکنده در تاریخنگاری عصر صفوی، بیشتر گزارشهای مربوط به روسپیان، در سفرنامههای اروپاییان ارائه شده است. اما این نوع اطلاعات نیز گزارشهای هیجانی و اخلاقی از این رفتار اجتماعی است. هدف این مقاله با عطف به موارد گفته شده، بررسی حیات اجتماعی روسپیان در عصر صفوی است. لذا در این پژوهش جایگاه و منزلت روسپیان، توجه به رفتارهای اجتماعی و نوع برخورد شاهان و سلاطین و آحاد جامعه با این گروه، مسائل اقتصادی و مشاغل و حرفههای مرتبط با آنها، اماکن روسپیان و حتی بیماریهای آنها را مورد توجه قرار گرفته است. یافتههای پژوهش غلبه نگاه مردسالارانه درباره تعریف روسپیگری و حدود و ثغور آن و نیز کارکرد اقتصادی روسپیان در نوع شخصی و دولتی را نشان میدهد.
Prostitution has been a common phenomenon in human societies and the history of iran during the safavid era he was no exception. Limitations on moral abnormalities has made all the historical dimensions of this less social phenomenon to be recorded. However beyond the scattered information in the safavid historiography, most prostitute reports, presented in European travelogues. But that kind of information as well there are emotional and ethical reports of this social behavior. The purpose of this article is to make the following points, investigating the social life of prostitutes in the safavid ere. So the status of the prostitutes, pey attention to social behaviors and the kind of attitude of kings and kings and members of society with this group economic issues and related occupations and occupation, whores and even places their diseases have been taken into consideration. The findings of the study overcome the patriarchal view about the definition of prostitution and its limits it also shows the economic function of prostitutes in both the personal and the state.
خلاصه ماشینی:
تبیین رویکرد جامعه و علل رواج روسپی گری زنان در عصر صفوی شهاب شهیدانی مهشید سادات اصلاحی، متین سادات اصلاحیه 1 منع و محدودیت شدید درباره ناهنجاری اخلاقی روسپیگری باعث شده است که ابعاد تاریخی این پدیده اجتماعی، کمتر ثبت و ضبط شود.
در حالی که حیات و منزلت متغیر اجتماعی روسپیان به نوع رفتار آحاد جامعه و مخصوصا سیاست شاهان صفوی با این گروه، مشاغل و حرفه های مرتبط با آنها، اماکن و بیماریهای روسپیان مربوط است در شق دوم، یافته های پژوهش حاکی از غلبه نگاه مردسالارانه درباره تعریف و کارکرد روسپیگری و ابعاد آن، ناکارآمدی عملی نظام فقهی و مذهبی صفویان در حل مسأله روسپیگری، خواست و میل جنسی و برتر دربار و حتی جامعه صفوی چکیده و استادیار و عضو هیئت علمی گروه تاریخ، دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول)،SHAHIDANI.
لباس های زنانه، علاوه بر ایجاد فشارهای جسمی و روانی بر آن ها، آنها را به ابژه جنسی برای مردان تبدیل می کند (مشیرزاده، ۱۳۸۳: ۲۸۳) شاردن بیان می کند که در دوره صفویه با اینکه روسپی ها مانند دیگر زنان دارای حجاب هستند و همانند آنان لباس می پوشند اما با این وجود زودتر از فواحش کشورهای دیگر شناخته می شوند، زیرا «اطوار و حرکات آنها که به نوعی دلبری و جفت جویی قرین است که حالت و هدفشان را هویدا می کند.