چکیده:
مقدمه: انسان همیشه در معرض خطر انواع مختلف بیماری هاست وبه ناچار برای بهبود و معالجه، متقبل هزینه های سنگین پزشکی و مخارج بیمارستانی می شود. به منظور کمک به مردم در چنین مواردی، طرح های گوناگون بیمه درمان به شکل پایه و مکمل، اما به صورت مجزا توسط سازمانها و شرکتهای مختلف بیمه گر ارائه می شود. هدف این پژوهش طراحی مدل ارائه همزمان بیمه پایه ومکمل در سازمان تأمین اجتماعی ایران، برای حل مسائل بیمه درمانی جامعه هدف ونیز سازمان دراین حوزه می باشد.
روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی با رویکردی ترکیبی بوده، که دربخش کیفی براساس روش داده بنیاد و با تمرکز بر مصاحبه نیمه ساختاریافته و دربخش کمی براساس روش اکتشافی و استنباطی اجراءشده است. جامعه آماری آن شامل مدیران وکارشناسان خبره در زمینه بیمه درمانی درسازمان تأمین اجتماعی کشور هستند، که نمونه گیری بصورت هدفمند انجام و دربخش کیفی تارسیدن مقوله ها به اشباع (15 نمونه) ادامه یافت.
یافته ها: بعداز احصاء داده ها و استخراج مفاهیم (225 مفهوم) و دسته بندی آنها در42 مقوله فرعی ونهایتاً 17 مقوله اصلی، مدل نهائی طراحی و مشخص شد. در بخش کمی نیز براساس شاخص های برازندگی، محرز گردید که دادهها با ساختار عاملی زیربنای نظری تحقیق، برازش مناسبی داشته و همسو با آنها بوده اند.
بحث: باتوجه به ابعاد مدل، سازمان تامین اجتماعی نیازمبرم به اجرای طرح مذکور دارد. ومی تواند براساس ظرفیت های منحصربه فرد خود، آن را اجراء و بسیاری از مسائل بیمه شدگان و سازمان در حوزه بیمه درمان را رفع نماید.
Introduction: Humans are always at risk of various diseases and inevitably incur high medical costs and hospital expenses for recovery and treatment. In order to help people in such cases, various health insurance plans are offered as basic and complementary, but separately by different insurance organizations and companies. The purpose of this study is to design a model for providing supplementary health insurance by the Social Security Organization of Iran to solve the insurance and medical problems of the target community and the organization in this area.
Method: This research is applied in terms of purpose with a mixed approach, which has implemented based on the data-based method in the qualitative part and focusing on semi-structured interviews, and in the quantitative part based on the exploratory and inferential methods. Its statistical population includes managers and experts in the field of health insurance in the Social Security Organization of the country, whose sampling was done purposefully and continued in the qualitative section until the categories reached saturation (15 samples).
Results: After gathering the data and extracting the concepts (225 concepts) and classifying them into 42sub-categories and finally17 main categories, the final model was designed and specified. In the quantitative part, based on the fit indicators, it was found that the data had a good fit with the factor structure of the theoretical basis of the research and were in line with them.
Discussion: based on the dimensions of the model, the Social Security Organization has need to implementing this plan. And it can implement it based on its unique capabilities and solve many problems of the insured and the organization inthe field of health insurance.