چکیده:
این مقاله پژوهشی تخصصی از نوع پژوهش میدانی است که با هدف یکپارچه نمودن عوامل مؤثر و پیش نیاز در تشخیص فرصتهای کارآفرینی با رویکرد بررسی مؤلفهها، پیشنیازها و عوامل تأثیرگذار در تشخیص فرصت مورد پژوهش واقع شده است. پژوهشهایی که تا کنون به این موضوع پرداختهاند، تنها اکتفا به عوامل فردی نمودهاند و عوامل محیطی کمتر به آن توجه شده یا اینکه در هر پژوهشی به چند مورد از مولفهها و پیش نیازها اشاره شده است و تأثیر الباقی عوامل را نیز حتی بر نشمردهاند. هدفی که با انسجام بخشی تخصصی در راستای پر نمودن این خلأ در مبحث تشخیص فرصت) فرآیندهای شناختی، فرآیندهای یادگیری مرتبط با خلق، کشف و تشخیص فرصت (بدون بر طرف نمودن آن و حفظ انسجامی معنی دار بسیار سخت خواهد بود. در این مقاله سعی شده است تا نتایج پژوهشهای گوناگون به صورت نظام مند با هم ترکیب تا رویکردی جامع و منسجم پدید آید. پژوهش حاضر به لحاظ گردآوری دادهها توصیفی _ پیمایشی و هدف آن، کاربردی است. روش پژوهش کیفی و ابزار گردآوری دادهها مطالعات کتابخانهای و مصاحبه میبا شد و نمونهگیری به صورت هدفمند و با ا ستفاده از تکنیک گلوله برفی است که بر مبنای آن تعداد 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران کسب و کارهای کوچک و متو سط) کارآفرینان کار کشته (انجام شده است. دادههای پژوهش با تکنیک تحلیل تم و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شده ا ست. براساس نتایج پژوهش 130 مقوله شناسایی شدند که در قالب دو عامل فردی و محیطی که هر کدام 11 گزاره مقولهای هستند، دسته بندی شدند. نتایج حاصله جایگاه و میزان تأثیر عوامل فردی و محیطی را در روند تشخیص فرصت های کارآفرینانه به یک اندازه مؤثر دانستند ودر این پژوهش پژوهشگر غفلتی را که اندیشمندان این حوزه تاکنون درعدم انسجام بخشی و عدم تجمیع این عوامل بالاخص عوامل محیطی ونادید گرفتن تأثیر چشمگیر مؤلفههای محیطی داشتهاند را به چالش کشیده است.