چکیده:
هدف از انجام این تحقیق شناسایی و رتبه بندی شاخص های موثربر سلامت نظام اداری با رویکرد دلفی فازی در دادگستری های استان های شمالی در میباشد. این پژوهش با توجه به ماهیت آن؛ توصیفی و با توجه به هدف تعریف شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایشی است. جامعه این تحقیق را خبرگان و اساتید دانشگاهی منتخب و متخصص در راستای نظام سلامت اداری تشکیل میدهند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسشنامه میباشد و از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. در مجموع پرسشنامه ای برای 50 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی که شناسایی شده ، ارسال شد. برای تعیین حجم نمونه از روش سرشماری بهره گرفته شد لذا تعداد حجم نمونه 50 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری تحقیق ، نمونه گیری قضاوتی و نمونه گیری گلوله برفی است. تحقق اهداف تحقیق ، با بهره گیری از روش دلفی فازی در شناسایی 37 عامل اصلی موثر بر نظام سلامت اداری، وزن دهی عوامل یا معیار مدل پیشنهادی و طبقه بندی آنها در چهارگروه کلی درون سازمانی ، رفتاری، برون سازمای و محیطی میسر شده است. نتایج به دست امده از این تحقیق می تواند به عنوان معیار ارزیابی سلامت نظام اداری دادگستری های استان های شمالی مورد استفاده قرار گرفته و کارشناسان منابع انسانی و رفتار سازمانی را در فرآیند آسیب شناسی و بهبود وضع موجود یاری نماید.
The purpose of this study is to identify and rank the indicators affecting the health of the administrative system with the fuzzy Delphi approach in the courts of the northern provinces. Due to its nature; It is descriptive and according to the defined goal, it is of practical type and based on the method of doing it, it is a survey. The research community consists of selected experts and university professors in the field of administrative health system. Data collection tools are interviews and questionnaires and fuzzy Delphi technique has been used. In total, a questionnaire was sent to 50 identified experts and university professors. To determine the sample size, the census method was used, so the number of sample size was 50 and the research sampling method is judgmental sampling and snowball sampling. Achieving the objectives of the research, using the fuzzy Delphi method in identifying 37 main factors affecting the administrative health system, weighting the factors or criteria of the proposed model and classifying them into four general groups: intra-organizational, behavioral, external and environmental. The results of this study can be used as a criterion for assessing the health of the administrative system of justice in the northern provinces and help human resources and organizational behavior experts in the process of pathology and improvement of the current situation.
خلاصه ماشینی:
تحقق اهداف تحقیق ، با بهره گیری از روش دلفی فازی در شناسایی 37 عامل اصلی موثر بر نظام سلامت اداری، وزن دهی عوامل یا معیار مدل پیشنهادی و طبقه بندی آنها در چهارگروه کلی درون سازمانی ، رفتاری، برون سازمای و نظارتی میسر شده است.
همچنین مشخص شد بین شاخص های موثربر سلامت نظام اداری در این پژوهش به ترتیب ،عوامل درون سازمانی -عوامل نظارتی-عوامل رفتاری و عوامل برون سازمانی بیشترین تاثیررا بر سلامت نظام اداری دادگستری های استان های شمالی( دادگاه های حقوقی و کیفری استان های مازندران-گلستان- گیلان) دارند و در الگوی نهایی دو بعد درون سازمانی و رفتاری بیشتر مورد توجه خبرگان قرار گرفته اند و مولفه های بیشتری را به خود اختصاص داده اند.
با توجه به مباحث مطرح شده که مبین این مهم است که حفظ و بهبود سطح سلامت اداری از مهمترین دغدغه های رهبران و مدیران دادگستری می باشد ، سلامت نظام اداری محوریترین سیاست قوه قضائیه است و این همه میسر نمی شود مگر با شناخت عوامل موثر بر تحول سلامت اداری و آگاهی از وضعیت فعلی و تلاش در جهت ارتقاء سلامت اداری در دادگستری بنابراین سوال اصلی تحقیق عبارتند از: الگوی سلامت نظام اداری در سازمان های دولتی در دادگستری های استان های شمالی( دادگاه های حقوقی و کیفری استان های مازندران-گلستان- گیلان) دارای چه مشخصاتی می باشد؟ برازش الگوی نهایی ارائه شده چگونه می باشد؟ گفتار اول.