چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و ارائه راهکارهایی برای کاهش این مشکلات، طراحی و اجرا شد. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بود و از فن پیمایشبرای گردآوری دادهها استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان مقاطع مختلف (2770 دانشجو) دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 97-1396 بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن را متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید کردند. برای سنجش پایایی مقیاسهای پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ (دامنه 881/0 – 723/0) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین مشکلات دانشجویان، مشکل مالی و نداشتن تفریح و سرگرمی مناسب بود. از بین متغیرهای مورد مطالعه، میزان استفاده از اینترنت، میزان مطالعه درسی، میزان درآمد خانوار و درآمد شخصی، نگرش اطرافیان به رشته تحصیلی و دیدگاه نسبت به آینده شغلی با میزان درک مشکلات به وسیله دانشجویان رابطه معنیدار داشتند.نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد سه متغیر میزان مطالعه درسی، میزان درآمد خانوار و دیدگاه نسبت به آینده شغلی در مجموع میتوانند 4/17 تا 1/40 درصد تغییرات در متغیر وابسته میزان مشکلات دانشجویان را پیشبینی کنند.
This research was conducted to investigate the students' problems at SANRU and suggests solutions to reduce these problems. This research was a descriptive-correlational study, and survey technique was used for collecting data. The statistical population of this study were all students of SANRU (2770 students) in the academic year 2017-2018. The data collection tool was a questionnaire. Its validity was approved by the agricultural extension and education specialists and the Cronbach's alpha coefficients of the scales (ranged from 0.723 to 0.881), indicating the reliability of the measurement tool. The research results revealed that the most important problems of students were financial problem and lack of suitable entertainment. Among the variables studied, the rate of internet usage, the amount of study, the amount of household income and personal income, the relatives' attitude toward the field of study and the perspective about the job's future had a significant relationship with the level of the problems understood by the students. The result of ordinal regression showed that three variables including the amount of study, the amount of household income and the perspective about the job's future, can predict 17.4 to 40.1 percent of the variation in the dependent variable of students' problems.
خلاصه ماشینی:
قادري و همکاران (١٣٩٣) در پژوهش خود بيان داشتند که «افزايش پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و فراهم نکردن امکانات لازم براي دانشجويان و افزايش تعداد افرادي که با هم در يک اتاق زندگي ميکنند و همچنين دوري از محيط خانواده و حمايت هاي روحي از طرف خانواده » از جمله دلايلي هستند که نشان از رابطه نوع اسکان و سلامت روان دانشجويان دارند.
نتايج پژوهش کوشا و همکاران (١٣٩٧) نشان دهنده آن است که «آشنا نبودن بسياري از دانشجويان با محيط دانشگاه در بدو ورود، جدايي و دوري از خانواده ، علاقه نداشتن به رشته قبولي، ناسازگاري با ساير افراد در محيط زندگي و کافي نبودن امکانات رفاهي و اقتصادي»، از جمله شرايطي هستند که ميتوانند موجبات مشکلات و ناراحتيهاي رواني و افت عملکرد دانشجويان را موجب شوند.
Uludag University مسائل و مشکلات مرتبط با پژوهشگران سال عنوان پژوهش محل اجرا دانشجويان عملکرد سازگاري و مشکلات رفتاري ، عاطفي و دانشگاه نبود مشاوره هاي تحصيلي و بياسي و همکاران ٢٠١٥ دانشاگجاه تمهاعييايتداالنياشجنشوايانه ن هايي رم تره ١- آموزشي مطلوب و ارتباطات بين ايتاليا فردي مناسب دانشجويان براي خدمات مشاوره دانشگاه بررسي نقش ميانجيگر سلامت روان و انگيزه هاي تکاليف و فشارهاي تحصيلي، تازه مصرف در رابطه ميان دانشگاه هاي بودن محيط دانشگاه ، دوري از شبکه حسينيان و همکاران ١٣٩٧ سازگاري با دانشگاه و شهر کاشان روابط خانوادگي، سازگار نشدن با مصرف سيگار و قليان توسط زندگي خوابگاهي و دانشجويي دانشجويان بررسي ميزان علاقه دانشگاه داخنوشدجووياعن وامبه ل رمشوتثه ر تبرح آصن لازي علوم علاقه نداشتن و سازگار نشدن به صفري و همکاران ١٣٩٧ ديدگاه دانشجويان دانشگاه پزشکي رشته تحصيلي.