چکیده:
در 40 سال اخیر دستهای از تحولات اقتصادی و فنّاوری در عرصه جهانی به همراه برخی رویدادهای سیاسی و امنیتی خاص، تلقی خاصی از مأموریت دانشگاه مبنی بر مشارکت مستقیم در نوآوری و توسعه اقتصادی ایجاد کرده است. در این راستا برخی از نظریات از جمله الگوی دانشگاه کارآفرین به دلیل تمرکز بر تجاریسازی دانش، کارآفرینی دانشگاهی و توسعه نوآوری منطقهای، توجهات گستردهتر دولتها و سیاستگذاران را به دنبال داشته است. پژوهش حاضر با هدف ارائه شناختی دقیقتر از چیستی ایده دانشگاه کارآفرین، عوامل مؤثر در پیدایش آن و پیامدهای مترتب بر توسعه آن، زمینه را برای بررسی واقعگرایانه ظرفیتها و محدودیتهای این الگو فراهم میکند و از این طریق تلاش دارد سیاستگذاری عالمانه آموزش عالی را در مواجهه با الگوی دانشگاه کارآفرین تسهیل کند. برای اینمنظور مجموعه منتخبی از مقالات مرجع و مؤثر مرتبط با الگوی دانشگاه کارآفرین، طی چهار مرحله تحلیل مضمون شده است. نتایج این تحلیل نشان میدهد انقلاب آکادمیک دوم، مضمون فراگیری است که در الگوی مذکور، چیستی و مراحل توسعه آن به همراه پیشرانها و عوامل شکلگیری و نیز پیامدهای مترتب بر آن تبیین شده است. در پایان با قرار دادن این نتایج در بستر پیشینه پژوهشیِ گستردهترِ نقش دانشگاه در نوآوری، محدودیتهای اصلی این الگو شناسایی و بحث شده است. بر این مبنا دلالتهای نظریه دانشگاه کارآفرین درخصوص پیشرانهای تحول مأموریتی دانشگاه، بیشترین سازگاری را با شواهد و نتایج حاصل از دیگر پژوهشها دارد، اما سایر دلالتهای این نظریه، از جمله فراگیری انقلاب آکادمیک دوم و فازها و پیامدهای آن با محدودیتهای متعددی مواجه است. در مجموع، این بررسی بر زمینههای امکانی محدود و نیز مطلوبیت محدود الگوی دانشگاه کارآفرین دلالت دارد، بهگونهای که تعابیری مانند انقلاب آکادمیک دوم و نسل سوم دانشگاهها اغراقآمیز و خلاف واقع بهنظر میآید.
Over the past forty years, a series of economic and technological developments at the global level along with some specific political and security events have created a particular approach to the mission of university based on its direct participation in innovation and economic development. In this regard, some ideas, including the entrepreneurial university model, due to focusing on commercialization of knowledge, university entrepreneurship, and promotion of regional innovation, have drawn wider attention of governments and policymakers. The present study, by trying to propose a more precise knowledge of the nature of entrepreneurial university, factors affecting its emergence, and consequences of its development, aims to prepare the grounds for a realistic study of the capacities and limitations of this model, which could in turn facilitate higher education’s professional policymaking in encounter with the entrepreneurial university model. To this aim, a series of select reference and effective articles related to the entrepreneurial university model were analyzed through thematic analysis method. The results of this study show that the second academic revolution is a comprehensive theme, whose nature, stages of development along with the drivers and formation factors as well as its consequences have been explained in the mentioned model. Finally, by putting the results of this research in the context of a wider review of the literature on the role of university in innovation, the main limitations of this model were identified and discussed. Based on this study, the connotations of the theory of entrepreneurial university regarding the drivers of a change in university mission have the highest degree of compatibility with the results and evidences of other studies. But, other connotations of this theory, including the comprehensibility of the second academic revolution and its phases and consequences face several limitations. Overall, this study connotes to the limited possible grounds as well as limited desirability of the entrepreneurial university model to the extent that expressions such as the second academic revolution and the third generation universities are exaggerative and unrealistic.
خلاصه ماشینی:
به عنوان نمونه در آيين نامه ارتقاء کنوني که ازجمله مهم ترين و مؤثرترين اســناد سياســتي مرتبط با دانشگاه است ، يــک اصل جديد به اصول زيربنايــي «اصلاح و تغيير بنيادين نظام ارزيابي اعضاي هيئت علمي » مبني بر «توجه ويژه به هدايت فعاليت هاي پژوهشي و فنّاورانه اعضاي هيئت علمي با هدف شــکل گيري و تحقق نسل سوم دانشگاه ها و توسعه علم مبتني بر توليد ثروت و کارآفريني » افزوده شــده که نشان مي دهد جامعه سياستي ما نيز حرکت به سمت الگوي دانشــگاه کارآفرين و در نظر گرفتن نوعي از مشارکت مســتقيم در اقتصاد و نوآوري را براي دانشگاه آغاز نموده است .
بهبود اســتقلال و خودکفايي مالي دانشــگاه : مطابق با اين نظريه ، تأسيس شرکت هاي دانش بنيان توســط اعضاي هيئت علمي که به منظور تجاري سازي دست آوردهاي حاصل از تحقيقات دانشــگاهي انجام مي شود، مرحله جديدي از توسعه روابط دانشگاه و صنعت را به نمايش گذاشته است .
پيشران هاي انقلاب آکادميک دوم : نتايج نشان داد در نظريه دانشگاه کارآفرين ، برخي تحولات سبب اهميت بيش از پيش و بلکه محوريت يافتن نقش دانشگاه در سياست هاي نوآوري و توســعه اقتصادي و رواج الگوي مشارکت مستقيم دانشگاه در توسعه اقتصادي شده است .
Research Collaboration in Universities and Academic Entrepreneurship: the-State-of-the-Art. The Journal of Technology Transfer.
The Triple Helix--University-industry- Government Relations: A Laboratory for Knowledge Based Economic Development.
Entrepreneurship and American Research Universities: Evolu- tion in Technology Transfer.
University-Industry Research Collaboration and Technology Transfer in the United States Since 1980.