چکیده:
برقراری ارتباط علمی در محیط بینالمللی اگرچه امری لازم و باعث پیشرفت ملتهاست، در عین حال حاوی پیامدها و اثرات تدریجی و گاه دفعی سیاسی است. جمهوری اسلامی ایران بهواسطه مقاصد عالیه و تلاش برای تأسیس یک نظام فکری جهانی همواره بیش از سایر ملل در معرض چنین مخاطراتی است. بنابراین جهت توسعه دیپلماسی علم و فنّاوری (دعف) مدلی برای بیشینه کردن منافع و کمینه کردن مضرات ضروری است. هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایمی و نظاممند بدینمنظور است. لذا بر مبنای استراتژی پژوهشی دادهبنیاد و به شیوه اشباع نظری با 21 نفر مصاحبه شد و با فرآوری دادهها، مدل پارادایمی استخراج گردید. مشخص شد که «خدمات متقابل ساحت علم و ساحت سیاست» مقوله محوری چارچوب توسعه دیپلماسی علم و فنّاوری بوده که با سیاستگذاری و ترتیبات اجرایی مناسب و آگاهی نسبت به شروط و زمینههای مقتضی توان کشور را برای حرکت در راستای صدور انقلاب و دفع تهدیدهای دشمنان افزون میسازد.
خلاصه ماشینی:
Davis & Patman جدول ٢: نمونه هايي از تجارب داخلي و بين المللي ديپلماسي علم (منبع : يافته هاي پژوهش )١ مجري سال اقدام نتيجه تعهد به انجام همکاري هاي علمي نخســت وزير ژاپن ، آکيدا اوايل دهه در اوليــن ملاقــات نخســت وزير بهبــود ارتبــاط بين دو اويالارئت ي مس حجدمه هـکـنوديو١قــت ١٩٦٠ ژاپن ، آکيــدا و رئيس جمهور وقت کشور ايالات متحده ، کندي امضاي توافقات جديــدي درباره شــروع فاز جديــدي از دولــت شــوروي و ايالات علم و فنــاوري ، محيط زيســت ، ارتباطات بين دو کشــور متحده ١٩٧٠ همکاري هاي فضايي ، علوم پزشکي شوروي و ايالات متحده و سلامت عمومي بازديــد تاريخي از چيــن و ارائه پيشــنهاد همکاري هاي علمي به آغــاز ارتباطــات بيــن نيکسون ٢ ١٩٧٢ تخواصفقواصت ــهيم بکه راين هـکـاشيـوعرميام دضر ايالات متحده و چين زمينه هاي مختلف استفاده از علم به منظور ايجــاد پل هايــي ميان کشــورها و ارتقــاء اآنمجريمکـاـن پيشــرفت علوم ٢٠٠٨ تأسيس مرکز ديپلماسي علم همکاري هــاي علمــي به عنــوان عنصر ضروري سياست خارجي سخنراني در دانشگاه الازهر قاهره تحت عنوان «يک شــروع مجدد» رفع چالش هاي ديپلماتيک و تقاضــاي همــکاري بيشــتر بر بين کشورهاي خاورميانه روي تعامــلات با جهان اســلام از با ايالات متحده ، اتحادهاي باراک اوباما ٢٠٠٩ طريــق علم ، فنــاوري و نوآوري و اســتراتژيک بلندمدت و همچنين شــکل دهي به تعاملات همکاري هاي سودآور براي بين دانشــمندان ايالات متحده با ايالات متحده امريکا دانشمندان جهان اسلام مذاکــرات علمي اين دو دانشــمند در طول اين علي اکبر صالحي و ارنست حضور در مذاکرات هسته اي ايران مــدت (ياري رســاندن مونيز٣ ٢٠١٥ با گروه ١+٥ دانشمندان به ديپلمات ها در مذاکرات بين المللي ) 1.