چکیده:
این مقاله به دنبال شناسایی و ارزیابی اقدامات مدیریت منابع انسانی بر مبنای رویکرد سیستمهای کاری با عملکرد بالا در صنعت خدمات بانکداری کشور میباشد.
به منظور پاسخگویی به سوالات اصلی، این تحقیق در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله اول با بهرهگیری از نظرات کارشناسان و افراد شاغل در صنعت بانکداری تلاش گردیده است تا اقدامات منابع انسانی سیستمهای کاری با عملکرد بالا در صنعت بانکداری کشور شناسایی گردد. در مرحله دوم و بر اساس یک پیمایش کمی به ارزیابی چگونگی تاثیرگذاری اقدامات سیستمهای کاری با عملکرد بالا در مورد مطالعه (بانک ملت) پرداخته شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که اقدامات سیستمهای کاری با عملکرد بالا شامل آموزش، استخدام انتخابی، پرداخت مبتنی بر عملکرد، مسیر پیشرفت شغلی کارکنان، ارزیابی عملکرد، کار تیمی و تصمیمگیری غیر متمرکز، کیفیت شغل و سرپرستی اثربخش میباشد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل دادههای کمی، اثرگذاری این اقدامات را در سه حوزه توانمندسازی، ایجاد انگیزش و فراهم کننده فرصت مشارکت برای کارکنان دسته بندی مینماید.
This paper aims to identify and assess HPWS practices in the Iranian banking industry. This study used a combination of quantitative and qualitative data of this approach in banking industry's efforts to review and evaluate.
In order to answer the study questions, this study was conducted in two stages. In the first phase, Using Banking Human resource management experts opinions, HPWS practices in Iranian banking industry recognized. In the second phase, based on a quantitative survey, the impact of high performance work systems in the research case study (Mellat Bank) has been asses. The results show that the high performance work systems, includes: training, recruitment selection, performance-based pay, career development, performance appraisal, teamwork and decentralized decision-making, quality jobs and effective supervision. Indeed, other results revealed that the impact of these practices are classified in three areas: Ability, Motivation, and Opportunity to participate of employees.