خلاصه ماشینی:
"4-سازمانها در محیطی پویا و متغیر فعالیت میکنند و در نتیجه باید قدرت انطباق خود را با آن داشته باشند و دیگر اینکه یکی از سخت ترین وظایف مدیر در دست گرفتن ابتکار تغییر و نوسازی سازمان است.
قلمرو یا حوزه هر سازمان،آن دسته از عوامل محیطی هستند که سازمان برای رسیدن به اهدافش باید با آنها ارتباط داشته باشد،از جمله مواردی نظیر: 1)رقبا(اندازه و بزرگی صنایع مربوطه) 2)عرضهکنندگان، تولیدکنندگان،خدماتـ 3)بازار کار،سازمانهای کاریابی، دانشگاهها،کارکنان سایر شرکتها، اتحادیههای کارگریـ 4)بازار اوراق بهادار،بانکها،صندوقهای پسانداز،سازمانهای خصوصی 5)مشتریان،اربابرجوع،مصرفکنندگان بالقوه محصولات و خدمات 6)روشهای تولید،مراکز تحقیق،دستگاههای خودکار،مواد جدید 7)شرایط اقتصادی،نرخ بیکاری،نرخ تورم،نرخ سرمایهگذاری، نرخ رشد 8)قوانین و مقررات مالیاتها،خدمات،سیستم دولتی و امور سیاسی 9)سن،ارزشها و باورها،آداب،مذهب،اخلاق کاری 10)رقابت با شرکتهای خارجی،ورود به بازارهای خارجی،قوانین و مقررات گمرکی و نرخ ارز 6-سازمانها در قرن بیست و یکم بیوفقه با تغییر مواجهاند.
7-تغییرات سریع،عمیق و گستردهای که در محیط سازمانها اتفاق میافتد و نقش اساسی عامل انسانی برای سازگاری با این تغییرات، باعث افزایش اهمیت تحول سازمانی شده است.
در جهت طراحی برنامههای تغییر استراتژیک بایستی به سئوالات اساسی ذیل پاسخ داد: الف)در چه محدودههایی میتوان تغییر ایجاد نمود؟ ب)چه محدودههایی را انتخاب کنیم و چرا؟ ج)آیا کارکنان در برابر تغییر مقاومت میکنند؟در صورت مثبت بودن جواب چگونه این مقاومت رفع میشود؟ د)افراد چگونه از ساز و کارهای سیاسی یک سازمان استفاده می کنند؟ 11-ایجاد تحول ساسی در سازمانها و حرکت به سوی تعالی سازمانی مستلزم تغییر نگرش موجود سازمانها و مدیران نسبت به پدیده رهبری است."