خلاصه ماشینی:
"رسیدن به چنین چشماندازی نیازمند هوشمندی امنیتی است که خود مستلزم هوشمندی سیاسی و هوشمندی دفاعی است؛به عبارتی باید سیاستها و استراتژیهایی دفاعی اتخاذ گردد،که منتج به توسعه توانمندیها و قابلیتهایی در بخش دفاع کشور میشود که در راستای افزایش اقتدار دفاعی کشور و حرکت به سمت رفع تهدیدات امنیتی منطقهای و جهانی و شکلگیری یک فضای امنیتی پایدار و قابل پیشبینی در جهت تامین منافع ملی باشد.
اگرچه فعالیتهای انسان از گذشته بسیار دور،عجین با دانش بوده است،اما حدود یک دهه است که با تشدید اهمیت دانش در کسب و کارها و اقتصادهای نوین (بالاخص خدماتی)در اثر بروز و استفاده گسترده از فناوریهای مختلف،به خصوص فناوریهای برتر،از یک طرف،و از طرف دیگر شکل 1:هرم دانش شکل 2:مسیر تعمیق دانش و کسب خرد تسهیلات گستردهای که فناوری اطلاعات در زمینه مدیریت دانش فراهم ساخته است، هنوز قبل از اینکه جوامع اطلاعاتی بهطور کامل شکل بگیرند،شاهد ظهور مفاهیم "جامعه دانشی(یا دانش بنیان)"و"جامعه یادگیرنده"هستیم.
اما تعریف سنتی جامعتر آن مطابق قانون ملی سواد آمریکا(1991)عبارتست از: "توانایی یک فرد در خواندن،نوشتن و صحبت کردن(به انگلیسی)و توانایی محاسبه و حل مسایل با کارایی لازم برای فعالیت در کار و جامعه در راستای دستیابی به اهداف خود و توسعه دانش و پتانسیل فردی خویش و جامعه".
و. شاخص توسعه انسانی ( HDI ):این شاخص در سال 1991 توسط سازمان ملل متحد معرفی گردید که براساس این شاخصها محاسبه میگردد: درآمد سرانه واقعی(براساس روش شاخص قدرت خرید متوازن)،امید به زندگی(در بدو تولد)،و دسترسی به آموزش(که تابعی از نرخ با سوادی بزرگسالان و میانگین سالهای به مدرسه رفتن افراد است)."