چکیده:
هدف مطالعه حاضر شناخت ابعاد موثر بر ارتقا سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در کاهش بیگانگی اجتماعی است. روش این مطالعه ترکیبی و از نوع تودرتو(لانهای) است، جمعآوری دادهها در بخش کمی و کیفی(پیمایش – پدیدار شناختی) بهصورت همزمان انجام شد. در بخش کمی با استفاده از دو پرسشنامه بیگانگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی دادهها از410 نفر دانشجوی دانشگاه علوم تحقیقات و دانشگاه تهران به شیوه نمونهگیری طبقهای نسبتی گردآوری شد، در بخش کیفی با روش نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16نفر و رسیدن به مرحله اشباع نظری، دادهها جمعآوری گردید. یافتههای بخش کمی نشان داد، متغیر بیگانگی اجتماعی با متغیرهای همدلی(0.01) 0.13- ، اعتماد(0.001) 0.21- و سن(0.01) 0.13- رابطه معنیدار و معکوس دارد، از تحلیل یافتههای کیفی 19 مقوله شامل جهانیشدن، تغییردر ارزشها و سبک زندگی، کلیشههای جنسیتی، رسانه، آموزشوپرورش، ارزشهای دینی، آموزش عالی، فضاهای عمومی، رفاه اجتماعی، احساس محرومیت نسبی، هنجارهای اجتماعی، خانواده، کفایت اجتماعی، شبکه اعتماد متقابل، حکمرانی خوب، شایستهسالاری، مدیریت در بحران، بیثباتی اقتصادی، اشتغال و کسبوکار استخراج شد. نتایج: با توجه به دیدگاهها و نظرات دانشجویان در خصوص عوامل موثر در سرمایه اجتماعی و بیگانگی اجتماعی نیازاست تا برنامه ریزان برای پیشبرد اهداف اجتماعی از این دیدگاهها بهره برند.
The aim of this study is to identify the dimensions affecting the promotion of social capital and its impact on reducing social alienation. The method of this study is a combination and nested type, data collection in quantitative and qualitative part (survey - cognitive phenomena) was done simultaneously. In the quantitative part, using two questionnaires of social alienation and social capital, data were collected from 410 students of the University of Research Sciences and the University of Tehran by proportional stratified sampling. In the qualitative part, by purposive sampling and semi-structured interviews with 16 people and reaching saturation stage. Theoretically, data were collected. The findings of the quantitative section showed that the variables of social alienation have a significant and inverse relationship with the variables of empathy (-0.01), -0. trust (0.001) and age (-0.1) -0.13. Life, gender stereotypes, media, education, religious values, higher education, public spaces, social welfare, feelings of relative deprivation, social norms, family, social adequacy, network of mutual trust, good governance, meritocracy, crisis management, economic instability, employment And the business was extracted. Results: According to students' views and opinions on the factors affecting social capital and social alienation, it is necessary for planners to use these views to advance social goals.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي بخش کمي نشان داد، متغير بيگانگي اجتمـاعي بـا متغيرهـاي همـدلي (٠,٠١) ٠,١٣- و اعتماد (٠,٠٠١) ٠,٢١- رابطه معني دار و معکوس دارد، از تحليـل يافتـه هـاي کيفـي ١٩ مقوله شامل جهاني شدن ، تغيير در ارزش ها و سبک زندگي ، کليشه هاي جنسيتي، رسـانه ، آموزش وپرورش ، ارزش هاي ديني، آموزش عالي ، فضاهاي عمومي ، رفاه اجتماعي ، احساس محروميت نسبي ، هنجارهاي اجتماعي ، خانواده ، کفايت اجتماعي ، شبکه اعتمـاد متقابـل ، حکمراني خوب ، شايسـته سـالاري ، مـديريت در بحـران ، بـي ثبـاتي اقتصـادي ، اشـتغال و کسب وکار استخراج شد.
کاربرد اين مفهوم به تدريج از دهه ي ١٩٩٠ مـيلادي بـه ايـن طـرف در تحقيقات دانشگاهي رشته هايي نظير جامعه شناسي (بورديو٢، ١٩٨٦؛ کلمـن ٣، ١٩٩٠)، اقتصاد (لوري ٤، ١٩٩٢) و علوم سياسـي (پاتنـام ٥، ١٩٩٣) افـزايش يافتـه اسـت و در حوزه هاي مختلـف سـلامت و پزشـکي، سياسـت ، خـانواده ، اجتماعـات و احـزاب ، مديريت شهري، رفاه اجتماعي و در سطوح منطقه اي و ملي مورد توجه بـوده اسـت (٢٠٠٨ ,Kawachi) (٢٠٠٤ ,Shortt) (٢٠١٥ ,Lafferty) (١٩٩٩ ,Krishna).
١. اهداف و سؤالات پژوهش هدف از اين مطالعه ، شناخت آن دسته از ابعاد و مؤلفـه هـاي اجتمـاعي مـرتبط بـا سرمايه اجتماعي است که در کاهش بيگانگي اجتماعي دانشجويان و بـه دنبـال آن آسيب هاي اجتماعي تأثيرگذار است .
پيشينه پژوهش (کريميان & غفوري کله , ١٣٩٩) در مطالعه اي با عنوان «نقش سـرمايه ي اجتمـاعي در ميزان بيگانگي سياسي شهروندان تهراني» به اين نتيجه رسيدند که بين سرمايه ي اجتماعي و بيگانگي سياسي، همبستگي معنيدار و معکوس وجود دارد.