چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای آموزش شکلهای هندسی دوره پیشدبستانی با توجه به «محور تشخیص و تمییز اشیاء و اَشکال و ویژگیهای آنها» از سند راهنمای برنامه پیشدبستانی (1396) بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از گونه اسنادی بود. ابتدا 11 معیار تحلیل فعالیتهای آموزش هندسه از سه سطح مدل بازبینیشده فنهیلی (کلمنتس و باتیستا، 1992) شامل پیشتشخیصی، وفقدهنده و تحلیل استخراج شد. سپس پنج کتاب از سه منبعِ کتابنامه رشد آموزشوپرورش، بخشنامه سازمان بهزیستی و توصیه مراکز پیشدبستانی انتخاب و برای تحلیل محتوای آنها از معیارهای مستخرج استفاده شد. یافتهها نشان داد پنج معیار یک، دو، چهار، پنج و هشت منطبقبر محور سند راهنمای برنامه است و بالاترین درصد فراوانی فعالیتهای آموزشی به معیارهای سطح یک و کمترینِ آن به معیارهای سطح صفر اختصاص یافت. درمجموع توصیه میشود محتوای کتابها متناسب با سطح رشد فکری کودکان پیشدبستانی طراحی شود و فعالیتهای آموزشیِ سطح بالا به کتابهای پایههای بالاتر انتقال یابد
The present study aimed to analyze the educational activities of geometric shapes of kindergarten math books according to the axes which are mentioned in the guidance document of the program of the kindergarten course. The research method was descriptive-analytical of documentary type. the criteria for analyzing the activities extracted from the three levels of The Revised Van Hiele Model. five books of kindergarten math books were selected from the list of recommended books in the Education Growth Booklet, the Welfare Organization section, and kindergarten centers. A quantitative content analysis technique was used to analyze the books. The results showed that only five criteria (criteria one, two, three, nine, 10, and 20) were identified according to the axes. the highest percentage of frequency of teaching activities of geometric shapes belongs to level one and the lowest to zero levels. it is too early to introduce high-level educational activities in math books.