چکیده:
امروزه از مهم ترین مسائل زندگی بشر، سلامت روان و شناخت شیوه ی دستیابی به آن است که پاندمی
کووید ١٩، به شدت آن را تحت تاثیر قرار داده است . پژوهش حاضر با هدف بازنمایی نقش
دانشجومعلمان بانوی دانشگاه فرهنگیان مشهد، در جهت ارتقای سلامت روان در دوران شیوع پاندمی
کووید١٩ انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و روش آن ، تحلیل محتوای استنباطی به شیوه ی
استقرایی بود که کدهای آزاد استخراج و نهایتا تم های نهایی انتزاع گردید. جامعه ی پژوهش ،
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان ، پردیس شهید هاشمی نژاد و نمونه شامل ٢٠ دانشجو معلم که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. یافته ها از طریق ابزار مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته ، گردآوری شد. پرسش های مصاحبه بر مبنای مولفه های سلامت روان الیس و تودور (١٩٩٦)، زیر نظر صاحب نظران روانشناسی و برنامه ریزی درسی تهیه گردید. نتایج حاکی از نقش موثر دانشجومعلمان بانو در توسعه ی روحیه ی ورزش و تحرک جسمی، ایجاد فضای شاد و سرگرم کننده ، امید بخشی و افزایش انگیزه ، تقویت روحیه ی تقرب و توکل به خدا، ترویج فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی، هدایت در زمینه یپیشگیری از بیماری کرونا، تقویت ارتباطات مجازی و محدودیت ارتباطات حضوری، توسعه ی
توانمندی های روحی، نقش آموزشی محتوای درسی در منزل بود.
خلاصه ماشینی:
Chambers بازنمايي نقش دانشجو معلمان بانو در جهت ارتقاي سلامت روان در دوران شيوع پاندمي کوويد ١٩ / ١٦١ شيوع کوويد ١٩ به قرنطينه شدن در خانه و بسته شدن بسياري از مراکز تفريحي و آموزشي و کاهش ارتباطات اجتماعي منجر گرديد، در حقيقت کوويد١٩ عملا به يک بحران اجتماعي بدل گرديده است که نه تنها سلامت و بهداشت جسمي انسان را درگير خود کرده است ، بلکه پيامدهايي بسيار جدي براي بهداشت و سلامت روان ، فرهنگ ، دين ، سياست ، اقتصاد جهان داشته و دارد و بايد آن را به مثابه ي يک بحران جدي اجتماعي قلمداد نمود، بنابراين کوويد ١٩ را نميتوان تنها به مسائل پزشکي تقليل داد؛ بلکه اين بيماري به عنوان يک واقعيت رواني‐اجتماعي در جهان نيز در نظر گرفته ميشود (سلگي و همکاران ، ١٣٩٩) که سلامت روان انسان ها را به صورت منفي، به شدت تحت تاثير خود قرار داد، از جمله تاثيرات روانشناختي ناشي از کوويد ١٩ در سطح متوسط تا عميق و علائمي همچون ترس ، اضطراب ، اختلالات خواب ، بي حوصلگي و نگراني افراطي، استرس و افسردگي و همچنين ، اين بيماري، زمينه را براي ايجاد احساس خودکارآمدي پايين در انسان ها ايجاد نمايد (عسگري، قدمي، ايمينايي و رضازاده ، ١٣٩٩).
1. Coakly بازنمايي نقش دانشجو معلمان بانو در جهت ارتقاي سلامت روان در دوران شيوع پاندمي کوويد ١٩ / ١٧١ ايجاد فضاي شاد و سرگرم کننده در مدرسه و منزل شادکامي احساسي عاطفي است ، اين امر تأثيرات مثبتي همچون افزايش قدرت ذهني براي مقابله با مشکلات ، اعتماد به نفس بيشتر، ذهن سالم و بهبود عملکرد و بهزيستي در انسان ها ميگذارد (شهود ميرزا و زن ،١ ٢٠١٣) فضاي شاد نتايج اميدوار کننده اي در ارتقاي حالات مثبت روانشناختي و کاهش عواطف منفي در بيماران داراي اختلالات رواني منجر ميشود.