چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر انگیزش پیشرفت و درگیریتحصیلی دانشآموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، ﮐﻠﯿﻪ دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر یزد (تعداد14492دانشآموز) در ﺳـﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 99-98 بود، که در مجموع تعداد 50 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی قرارگرفت؛ درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای اندازهگیری متغیرها، در هر دو گروه پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) اجرا شد و دادههای بهدستآمده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی باعث افزایش انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی دانشآموزان در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون شده است (0.0001>P).
نتیجهگیری: روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی میتواند برای افزایش انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی دانشآموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
Objective: The aim of this study is to investigate the effectiveness of mind map-based study method on students' achievement motivation and academic engagement. Method: The current study method is a semi- experimental pre-test and post-test investigation that is associated with a control group. Statistical population consisted of all The statistical population of the study was male students of the first year of high school in Yazd (14492 students) in the whole of 2019-2020. 50 students were selected as a sample using multi-stage cluster sampling method and randomly replaced in two groups of 25 experimental and control. The experimental group underwent 10 sessions of training method based on mind map; While the control group did not receive any intervention. To measure the variants, Herman's progress motivation survey (1997) and Reeve's academic engagement survey (2013) reused for both groups. The obtained data from pre-test and post-test were analyzed using multivariate and univariate analysis of covariance. Results: The results showed that teaching the study method based on mind map increased the academic engagement, and motivation of students in comparison with the control group in the post-test (P Conclusion: Mind mapping study method can be used to increase academic engagement and student achievement motivation in schools and educational centers.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش روش مطالعه مبتني بر نقشه ذهني بر انگيزش پيشرفت و درگيري تحصيلي دانش آموزان The Effectiveness of Teaching Mind-Based Study Methods on Students' Achievement Motivation and Academic Engagement نجف طهماسبيپور١*، صادق نصري ٢، محمدشهاب محمدآخوندي ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٩/١١/٢٢ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٠٤/٠٢ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش روش مطالعه مبتني بر نقشه ذهني بر انگيزش پيشرفت و درگيريتحصيلي دانش آموزان انجام شد.
يافته ها: نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که آموزش روش مطالعه مبتني بر نقشه ذهني باعث افزايش انگيزش پيشرفت و درگيريتحصيلي دانش آموزان در مقايسه با گروه کنترل در پس آزمون شده است .
چالش هاي مهم در اين زمينه ، ارتقاء کيفيت آموزش ، روش مطالعه ١، پيشرفت دانش آموزان در تحصيل ، ايجاد انگيزش ٢ و درگيريتحصيلي ٣ است (قدم پور، رحيميپور، غضنفري، ١٣٩٦).
Aydin & Tonbuloglu ايجاد انگيزش و درگيري تحصيلي باعث پيشرفت تحصيلي ميشود و پژوهش هاي اندکي دررابطه با تأثير روش مطالعه بر اين دو متغير صورت گرفته است ، هدف پژوهش حاضر، يافتن تأثير آموزش روش مطالعه مبتني بر نقشه ذهني بر انگيزش پيشرفت و درگيري تحصيلي دانش آموزان ميباشد.
با توجه به توضيحات فوق ، سؤال مهم پژوهشي اين است که : آيا آموزش روش مطالعه مبتني بر نقشه ذهني بر انگيزش پيشرفت و درگيري تحصيلي دانش آموزان تأثير دارد؟ ٢.
براي انتخاب نمونه پژوهش ابتدا پرسشنامه هاي انگيزش پيشرفت هرمنس (١٩٧٠) و درگيري تحصيلي ريو (٢٠١٣) بين دانش آموزان پايه هشتم اين مدرسه به عنوان پيش آزمون اجرا گرديد.