چکیده:
چکیده
مفاهیم سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، بعد از تئوریزه شدن از سوی صاحبنظران، اکنون برای تحلیل و تبیینهای مختلفی در علوم انسانی به کار میروند. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی والدین بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دورۀ متوسطه اول شهرضا (اصفهان) در سال تحصیلی 97-98 است. روش پژوهش پیمایشی بوده و با تکنیک پرسشنامه صورت گرفت. از جامعۀ آماری با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و براساس جدول مورگان تعداد 386 دانشآموز بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد مهارتهای اجتماعی (با چهار مؤلفۀ خودکنترلی، همدلی، ابراز وجود و همکاری گرشام، الیوت، وانس و کوک (2011)؛ سرمایۀ فرهنگی (با مؤلفههای سرمایۀ عینی، ذهنی و نهادینهشده) و سرمایۀ اجتماعی (با مؤلفههای ارتباطات درون و بیرون، ساختار درون و بیرون خانواده اکبری، نجفی و ندریان (1396)) بودند که پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ 86/0 حاصل شد. یافتهها نشان دادند سرمایههای اجتماعی و فرهنگی والدین با مهارتهای اجتماعی (69/0=r و 000/0=p) و (39/0=r و 000/0=p) بهترتیب رابطۀ معناداری دارند. براساس نتایج معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار آموس، سرمایههای اجتماعی و فرهنگی توانستند 46 درصد (46/0=R2) متغیر ملاک (مهارتهای اجتماعی) را تبیین کنند.
After being theorized by the related authorities in the field, the concepts of social and cultural capital are now used for various analyses and explanations in the humanities. The present research intended to investigate the impact of parents' social and cultural capital on the social skills of junior high school students in Shahreza County (Isfahan Province) in the academic year of 2018-2019. Questionnaires were used as research tools. Using multi-stage cluster sampling, the sample size for the statistical population (n=386) was determined based on Morgan table. The standard questionnaires were the Social Skills Rating System (Gresham & Eliot, 1990) (with the four components of self-control, empathy, assertiveness, collaboration) and the Cultural Capital Questionnaire (with the components of objective, subjective and institutionalized capital) and the Social Capital Questionnaire (with the components of communication with others inside and outside the family and the internal and external family structure) (Akbari et al., 2014). Reliability of the questionnaires measured by Cronbach’s alpha coefficient was 0.86. The findings of this study indicated that there were significant relationships between the parents’ social and cultural capital and the students’ social skills (r=0.69 and p = 0.000 and r = 0.39 and p = 0.000, respectively). Results of the structural equation modeling (SEM) using the Amos software also showed that social and cultural capital was able to explain the social skills (i.e., the criterion variable, R2 =0.46).
خلاصه ماشینی:
هدف اين مقاله بررسي تأثير سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي والدين بر مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرضا (اصفهان ) در سال تحصيلي ٩٧-٩٨ است .
گرشام و ديگران ٣ (ااه ٢) نيز مهارت هاي اجتماعي را مجموعه اي از رفتارهاي آموخته شده اي مي دانند که به ما امکان مي دهند به آغاز و ادامه تعاملات مثبت با ديگران بپردازيم که ازجمله اين مهارت ها، مي توان به تقسيم احساسات خود با ديگران ، کمک کردن به آن ها براي آغاز يک رابطه ، و کنترل ميزان خلق وخوي بين افراد اشاره کرد (٢٠١٠ ,O’Connor &Berry ).
٧. بين سرمايه فرهنگي خانواده (بعد نهادينه شده ) و مهارت هاي اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد.
ماتريس همبستگي مهارت اچتماعي با ابعاد سرمايه فرهنگي خانواده متغيرها (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول ٥ نشان مي دهد که بين مهارت هاي اجتماعي و ابعاد سرمايه فرهنگي خانواده (عيني ، ذهني و نهادينه شده ) در سطح اطمينان ٩٩ درصد رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
همچنين بين سرمايه فرهنگي والدين و مهارت هاي اجتماعي ٣٩/ه =r و سطح معناداري هه ه /ه =p رابطه معناداري وجود دارد .
بين همه مؤلفه هاي سرمايه فرهنگي يعني بعد عيني (٤٣/ه =r)، بعد ذهني (٣٤/ه =r) و بعد نهادينه شده (٢٩/ه =r) با مهارت هاي اجتماعي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد .