چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش آرزوهای تحصیلی- شغلی و مهارتهای مقابلهای در ایجاد تردید مسیر شغلی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. طرح این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی تشکیل دادند. نمونهای به تعداد 248 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، سه پرسشنامه تردید شغلی، آرزوهای تحصیلی- شغلی و مهارتهای مقابلهای بود. دادهها با کمک روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مهارت مقابلهای وظیفهگرا و آرزوهای تحصیلی- شغلی با تردید مسیر شغلی رابطه منفی و معنادار دارند. همچنین، مهارت مقابلهای اجتنابی با تردید مسیر شغلی رابطه مثبت و معنادار دارد. علاوهبراین، مهارت مقابلهای اجتنابی در گام اول، 34 درصد و سپس، همراه با آرزوهای تحصیلی و شغلی در گام دوم، 36 درصد از واریانس تردید مسیر شغلی را پیشبینی نمودند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از مهارت مقابلهای اجتنابی، تردید مسیر شغلی را افزایش میدهد.
The present study aimed to explore the effect of coping skills and career aspirations on career doubt among students at University of Isfahan. It was conducted using a descriptive correlational approach. The statistical population was all BA students of the University of Isfahan. A sample of 248 students was selected using stratified sampling proportional to the sample size. Data collection tools were the Career doubt Scale, Career and Educational Aspiration Scale, and the Coping Strategies Questionnaire. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and multivariate regression analysis. Results suggested that there is a significant negative relationship between task-orientation coping skills, education-career aspirations, and career doubt. Also, disengagement-orientation coping skills have a significant positive relationship with career doubt. Besides, disengagement-orientation coping skills in the first step predicted 34%, and then, along with academic-career aspirations in the second step, predicted 36% of the variance of career doubt. Therefore, it can be concluded that the use of disengagement-orientation coping skills increases career doubt. Also, having academic-career aspirations along with disengagement-orientation coping skills play a role in doubting the career path.
خلاصه ماشینی:
ترديد مسير شغلي در دانشجويان : نقش آرزوهاي تحصيلي - شغلي و مهارت هاي مقابله Career Doubt in University Students: The Role of Education, Career Aspirations and Coping Skills فاطمه سميعي Fatemeh Samiee * مرضيه جلالي Marzieh Jalali ** سهيلا بابايي Soheila Babaie *** چکيده هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش آرزوهای تحصیلی- شغلی و مهارتهای مقابلهای در ایجاد تردید مسیر شغلی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.
ir دريافت : ٩٩/٠٩/٠٤ پذيرش : ٩٩/١١/٢٨ Accepted: 16 Feb 2021 Received: 24 Nov 2020 Abstract The aim of the present study is to investigate the effects of coping skills and career aspirations on career doubts among undergraduate students at Isfahan University.
The results indicate that there is a significant negative relationship between task-oriented coping skills, educational and career aspirations, and career doubts.
همچنين نتايج پژوهش بو و کيم (٢٠٢٠) دلالت بر اين دارد که دانشجويان مردد نتوانسته اند از مهارت هاي مقابله اي مؤثر در مسير تحصيلي و شغلي خود استفاده کنند.
نتايج حاصل از پيش بيني ترديد مسير شغلي براساس مهارت هاي مقابله اي اجتنابي و وظيفه گرا و نيز آرزوهاي تحصيلي -شغلي با استفاده از تحليل رگرسيون گام به گام در جدول ٣ و ٤ آمده است .
self-regulation جهت مسير شغلي خود را به سوي آينده نگه دارند و اهداف تحصيلي و شغلي معناداري را براي خود تعيين کرده و از مهارت مقابله اي اجتنابي کمتري استفاده کنند (لنت و براون ، ٢٠٢٠).
اگر در اين پژوهش ، آرزوهاي تحصيلي و شغلي به جاي ترديد مسير شغلي قرار مي گرفت ، مهارت مقابله اي وظيفه گرا نقش خود را بهتر نشان مي داد.