چکیده:
این مطالعه با هدف تعیین تاثیر اعتماد سازمانی بر تجاری سازی دانش در شرکتهای دانش بنیان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 10 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی و رایانش ابری بوده است که براساس نمونهگیری تصادفی طبقهای، 91 نفر از کارکنان شرکتها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی الونن و همکاران(2008) و پرسشنامه استاندارد تجاری سازی دانش شریفی و همکاران(2015) بوده است که روایی محتوای آن توسط خبرگان تایید شد و پایایی آنها نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و مقدار آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شده است که نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر معنادار مولفههای اعتماد سازمانی شامل اعتماد عمودی، اعتماد افقی و اعتماد نهادی بر تجاری سازی دانش در شرکتهای دانش بنیان می باشد. بر این اساس دستیابی به تجاریسازی دانش در حوزه هوش مصنوعی و رایانش ابری تا اندازه زیادی به اعتماد سازمانی بستگی دارد. ماهیت ویژه ماموریت و اهداف شرکتهای دانش بنیان ایجاب میکند که به اعتماد سازمانی توجه ویژهای شود.
This study aimed to investigating the effect of organizational trust on knowledge commercialization in knowledge-based companies. The research method in terms of purpose is applied research and the method of data collection is descriptive and correlational. The population of the research Includes 10 knowledge-based companies in field of artificial intelligence and cloud computing which Based on the available non-random sampling, 91 employees of the companies were selected as the sample. The tools used in this study, were includes Standard Questionnaire of Organizational Trust of Elonen et al. (2008) and Standard Questionnaire of Commercialization of Danesh Sharifi et al. (2015). Content Validity of questioner was approved by the supervisor and respected experts. Reliability of questioner was approved using Cronbach's alpha and Estimated above 0.7. The data were analyzed by SPSS software. In the descriptive statistics section mean and standard deviation were used. And in the inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov test was used to detect the normality of the data and regression test to analyzing hypothesizes. The results showed that the components of organizational trust including vertical trust, horizontal trust and institutional trust have a significant effect on knowledge commercialization in knowledge-based companies. This relationship is significant at the alpha level of 0.05.